Kan je verslaafd worden aan junkfood (voornamelijk mcDonald's)?

Ik denk dat ik een lichte verslaving heb, is dit mogelijk? En zo ja, hoe kan ik er vanaf komen? Want ik kan mcdonalds echt niet weerstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Junkfood is zeker verslavend!
Wetenschappers van de Rockefeller University in New York hebben dit onderzocht en kwamen tot deze conclusie.
Zij verdeelden hiervoor 3 groepen ratten in een groep van 'een gezond dieet', een groep die ' deels gezond eten' kreeg en een groep die alleen junkfood kreeg en dit ook nog eens in onbeperkte mate.
De eerste twee subgroepen vertoonden na verloop van tijd geen complicaties. De junkfoodgroep echter snakte steeds naar meer. Deze ratten bleken namelijk steeds meer junkfood nodig te hebben om de hypothalamus
( deel van hersenen dat een belangrijke rol speelt bij eetgedrag) tevereden te stellen.
Aangezien de hersenen van ratten vergelijkbaar zijn met die van mensen, kan als conclusie getrokken worden dat
ook de hersenen van mensen die veel junkfood eten, gestimuleerd kunnen worden om steeds meer vettigheid te eten. Kort door de bocht betekent dit dat mensen die ongezond eten wellicht niet alleen een gebrek hebben aan discipline, maar ook kunnen lijden aan voedselverslaving.

Om van een verslaving af te komen, is niet eenvoudig!
Indien dit eenvoudig was, liepen er niet zoveel gevaarlijk overgewichtige mensen rond! Deze mensen weten vaak wel hoe gevaarlijk ze bezig zijn met betrekking tot hun gezondheid, maar kunnen niet zomaar ophouden zonder last te krijgen van een vorm van afkicken. De hersenen en dus ook het lichaam verlangen echter naar deze stof die hun tevreden stelt. Je moet dus zelf erg graag willen stoppen met die vettigheid en het allerbelangrijkste; zelfdiscipline kunnen en willen opbrengen. Je moet dus mentaal sterk zijn om de verleiding te weerstaan. In het begin zal het heel moeilijk zijn om die mc.Donalds voorbij te lopen, maar als het begin lukt, raken je hersenen na een tijdje weer wat meer geregeld en 'schreeuwen' niet meer om vet en suikers. Het zal niet zomaar verdwijnen
want je zal altijd moeite hebben om die geur te weerstaan, dit werkt nu eenmaal zo bij een verslaving, maar door zelfdiscipline zal je het jammer vinden om toch toe te geven, vooral omdat je er zoveel moeite voor gedaan hebt om het al die tijd niet te doen! Dat wil niet zeggen dat je nooit meer een hamburger od mag eten, probeer het alleen te doen als 'beloning' als je het een week hebt volgehouden. Als je het dan weer een week hebt volgehouden, beloon je jezelf weer enz. Zo eet je vanzelf minder junkfood.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja je kunt overal verslaafd aan raken. Om er vanaf te komen zou ik er gaan werken iedereen die ik ken die er werkte lust die meuk niet meer.
12 jaar geleden
Jazeker, de combinatie van de meals werkt verslavend en net als alle andere verslavingen is ook deze slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zeker mogelijk. Geraffineerd voedsel is zelfs de belangrijkste oorzaak van de obesitasepidemie waar geïndustrialiseerde samenlevingen steeds meer last van hebben.

In feite is fast food babyvoedsel. Het is lekker zoet, vettig, ongecompliceerd qua smaak en met een paar happen en slokken is het weggewerkt. Door het ontbreken van voldoende vezels en mineralen stilt het de honger onvoldoende waardoor je sneller het gevoel krijgt niet voldoende gegeten te hebben. Dat zijn twee belangrijke verslavingsfactoren.

Om ervan af te komen zou je kunnen overwegen om een poosje alleen maar te eten wat de natuurvoedingswinkel te bieden heeft. Natuurlijk niet alleen maar fruitsap maar een evenwichtige, gevarieerde voeding volgens de bekende normen. Op die manier leer je dat er veel meer smaken zijn dat alleen maar zoet en vet.

Het kan ook helpen om de tijd te nemen voor je eten en er echt voor te gaan zitten. Waardeer de natuur, die zijn best ervoor gedaan heeft om het allemaal op een smakelijke manier op je bord te krijgen. Leer te genieten van voedsel in plaats het alleen maar als brandstof te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, er zijn stoffen die je bij het eten van fastfood binnenkrijgt. Ik raad je aan om de docufilm Supersize me te gaan zien, daar spreekt men over de praktijken die mac donalds hanteert om de mensen steeds keer op keer langs te laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn stoffen die je bij het eten van fast food binnenkrijgt en je een gelukzalig gevoel geven.*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat heet gewoon "vet"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1 geweldige film!