Adem problemen>iemand NIET plat leggen, waarom niet?

Ik lees mijn EHBO boekje door.
en ik ben bij stoornissen in de ademhaling.

er staat alleen dat je een slachtoffer niet plat mag laten liggen. mijn vraag is waarom mag je een slachtoffer niet plat laten liggen die benauwd is om een bepaalde reden, (COPD, brand etc.. ??)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ze bedoelen waarschijnlijk niet plat op de rug.
Omdat dan de kans bestaat, zeker bij buiten bewust zijn, dat de tong de keel en dus luchtpijp afknelt. Het zogenaamde "inslikken van de tong"
De stabiele zijligging voorkomt dat.

Als je zelf eens benauwd bent, dan is het ook geen pretje om op de rug te liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het eerste antwoord verscheen slecht 38 seconden voor dit tweede antwoord. Dat betekent simpelweg dat beide antwoorders tegelijk hebben zitten typen. T74 heeft dus het eerste antwoord niet gezien toen hij begon aan het typen van zijn antwoord. Ik vind het dus onterecht om daar een min voor te geven. Van mij daarom een C+.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een + er worden soms wel 5 antwoorden tegelijkertijd geplaatst, en dat kun je niet zien van elkaar op het moment dat je zelf het antwoord tikt. Voorbarige min, vandaar even een extra +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen mensen maken er ook echt een strijd van hè?
En ik vind het ook nog eens muggenzifterij want het enige overeenkomstige in de antwoorden is het inslikken van de tong. Daarnaast staan er andere aspecten in mijn antwoord die niet terug te vinden zijn in het vorige antwoord. @ Cryofiel. Dank je wel. Fijn dat je wat objectiever en zorgvuldiger kijkt/leest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Inkie, dank je! Voor jou hetzelfde als voor Cryofiel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit me helemaal bij bovenstaande aan. +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met mijn bovenstaanders eens! Mede omdat jij ook nog de stabiele zijligging in je antwoord verwerkt hebt en nog dikkere +

Andere antwoorden (2)

Als je in een halfzittende houding ligt kun je makkelijker ademen. En als je onverhoopt toch buiten bewustzijn raakt kan je tong niet naar achteren vallen waardoor de luchtpijp afgesloten wordt en verstikkingsgevaar dreigt
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kaylee Niet helemaal, half zittende houding drukt de borstkast in wat ademen juist bemoeilijkt. @ anneliez vanwege het antwoord over het verstikkingsgevaar toch +
Een slachtoffer met ademhalingsproblemen zal zelf kiezen voor een halfzittende houding, vaak met de handen iets achter de schouders. Hierdoor kan hij zijn schouder-en armspieren gebruiken om de borstkas omhoog te trekken en daarmee de ademhaling vereenvoudigen. Als de problemen veroorzaakt worden door vocht achter de longen, zal dit naar beneden zakken, waardoor meer ruimte overblijft voor de longen.
De stabiele zijligging is voor bewusteloze slachtoffers. Niet voor ademhalingsproblemen. Als het slachtoffer met ademhalingsproblemen bewusteloos raakt, heeft het nauwelijks zin om hem zittend te verzorgen. De stabiele zijligging is dan beter