Ik ben naar de dokter geweest voor een bloedonderzoek, deze dokter gaat deze avond bellen voor de uitslag, mag de dokter de uitslag aan mama geven?

Ik ben al een tijdje ziek, vooral s'ochtends, Ik heb toen een bloedtest laten afnemen omdat hij geen idee had wat ik heb. De dokter zou deze avond bellen om de uitslag ervan te zeggen.
Mag de dokter de uitslag tegen mijn moeder zeggen?

(Ik ben 17 jaar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Volgens de WGBO (wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) is iemand vanaf 16 jaar volledig zelfstandig. Vanaf die leeftijd mag je alles met betrekking tot je behandeling zelf beslissen en hebben ouders daar geen recht meer op. Dat houdt ook in dat gegevens alleen voor de patiënt zelf in te zien zijn. Pas wanneer de patiënt daar toestemming voor geeft mag het ook met een ander besproken worden. In jouw geval mag de dokter de uitslag dus uitsluitend met jou bespreken, tenzij jij toestemming gegeven hebt om hij het aan je moeder te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, je huisarts mag jou ouders niet inlichten. Dit had je voor de zekerheid ook aan kunnen geven.

Toegevoegd na 45 minuten:
Min-gevers
Zie mijn latere reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag het wel aan je moeder doorgeven tenzij jij gevraagd hebt dit niet te doen.

Wil je alleen zélf de uitslag horen, bel dan nog even naar de arts of zijn assistente om door te geven dat ze de uitslag alleen aan jou doorgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag, omdat je minderjarig bent. Als het vertrouwelijke info is kan je met de huisarts afspreken of hij jou mobiel wil bellen of even een afspraak maken voor de uitslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent minderjarig en dan mag dat boven de 18 zal het in overleg met jou gaan.Ik hoop dat het mee valt met wat je hebt.Kan het zijn dat je misschien zwanger bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts zal, als het goed is, de uitslag alleen aan de patient zelf meedelen, tenzij het in het belang van, of met uitdrukkelijke toestemming van de patient zelf.
Als het goed is.
Als je niet expliciet gevraagd hebt de informatie vertrouwelijk te behandelen, en de uitslag heeft zo op het eerste gezicht geen hoog privacy-gehalte dwz je ouders weten al alles over je ziekte, dan kan de arts jouw toestemming impliciet veronderstellen, en in geval hij je niet zelf te spreken krijgt, de uitslag wél met je ouders bespreken. Hij zal dat gewoonlijk niet doen als hij weet of vermoedt dat jij dat niet zou willen, omdat hij weet dat de verstandhouding tussen jou en je ouders niet te best is.
Je hebt recht op je eigen medische gegevens, en mag zélf beslissen met wie je die wilt delen. In de praktijk is er echter een breed grijs gebied.....