dromen? (zie toelichting)

Hoe kan het dat je heel soms, nadat je wakker bent geworden nog weet wat je hebt gedroomd?
Maar dat je het in de meeste gevallen niet meer weet?

geen idee welke categorie ik aan moest klikken... :$

Toegevoegd na 1 minuut:
ten minste dat is in mijn geval zo, ik weet niet hoe dat bij andere mensen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je droomt alleen in een bepaalde fase van je slaap. Slapen heeft 5 fases. Waarvan 1 fase waarin je droomt de REM-slaap. Dit betekent dat je ogen heel snel heen en weer gaat en dan je droom voor ogen ziet. Als jij in de REM-slaap wakker word kan je je droom herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist antwoord! Als je NIET tijdens de REM-slaap wakker wordt dan zijn de herinneringen weer "gewist". Men heeft eens als proef een groep mensen tijdens een experiment wakker gemaakt tijdens de verschillende fasen van de slaap, als dat gedurende de REM-slaap gebeurde konden veel personen in detail melden dat ze een droom hadden.
De personen die tijdens andere perioden wakker gemaakt werden konden bijna nooit een droom navertellen.

Andere antwoorden (2)

Het onthouden van je dromen is essentieel in het leren herkennen van je droom omgevingen en is natuurlijk leuk om nog na te kunnen genieten van die ene speciale droom.

Net zoals met lucide dromen zelf bestaat het onthouden van je droom uit een gezonde wens, dus niet dwingend, maar ook niet laconiek.
Op het moment dat het brein geactiveerd is in het onthouden van dromen worden de droom gebeurtenissen onbewust opgeslagen in je geheugen, eigenlijk is dat altijd al het geval, maar ze worden beter toegankelijk tijdens je waak periode.

Nu denk je misschien dat je daardoor bij het wakker worden makkelijk je droom herinnert, dit is niet het geval. Soms duurt het een lange tijd voor de droom herinnerd wordt, meestal wordt dit veroorzaakt door een bepaalde herkenning (zelfde situatie of gebeurtenis in het echte leven) of omdat je ze actief oproept.

Daarom hierbij een paar kleine handigheidjes om je dromen te herinneren.

http://www.droomvrienden.nl/dromen_onthouden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je licht slaapt onthoud je wat je hebt gedroomd. Als je diep slaap onthoud je je dromen minder snel.

Je slaapt vaak licht als je nog met heel veel dingen bezig bent ik je hoofd.