waarom word je gedesorienteerd als je nachten achter elkaar wakker bent?

Hoe kan dat? en hoe kan het dan dat je je ook minder kan concentreren? en heel vaak vergeet wat je wou zeggen? ik kan namelijk (eigenlijk altijd al wel) slaapproblemen. maar nu is dat veel erger geworden en kan ik hele nachten doorhalen maar dan ben ik na een paar nachten veel slomer enzo. En kan je als je (bijna) helemaal niet slaapt schrizofreen worden? want dat heb ik gehoort en zijn dingen (symtomen) die ik noemde, hoord dat bij schrizofrenie? Niet dat ik nooit slaap maar ik heb geen ritme meer en slaapillen werken niet omdat het denk ik aangeboren is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je geest, niet je lichaam, heeft slaap nodig voor herstel. Krijg je dat in onvoldoende mate dan is de prikkelgeleiding van het zenuwstelsel gestoord. De waarnemingen van je zintuigen worden niet meer op de juiste wijze geïnterpreteerd waardoor je tijd, ruimte en plaats niet meer op de juiste wijze ervaart.

Schizofreen word je niet van slaapgebrek maar je kunt er wel psychotisch van worden, dus dingen gaan waarnemen die er niet zijn en de werkelijkheid daar niet meer van onderscheiden. Dat kan al na een paar nachten volledige slaaponthouding ontstaan en is een beangstigende ervaring.

Slaappillen doen over het algemeen helemaal niets meer na enkele weken, behalve bijwerkingen en verslaving veroorzaken. Het is altijd beter goed te zoeken naar de oorzaken en het in andere factoren te zoeken. Goed voor jezelf zorgen door gezond te eten, frisse lucht, lichaamsbeweging en een dagindeling helpen in ieder geval mee om een evenwicht te (her)vinden. Heb je een depressie dan moet je daarmee aan de slag door hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je lichaam en hormoonspiegels reageren op licht.. als jij altijd in het donker zit maar naar een tv of beeldscherm kijkt = licht.. (dus geen slaap)

en als je lichaam uit balans is.. ik zal het even lullig zeggen, oude mensen kunnen dement worden omdat hun ogen slechter worden, het licht niet meer zo goed detecteren en de hormonen ook vreemd gaan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slaap zorgt ervoor dat je lichaam functioneert, slaapt het niet, zal het ook minder functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam en vooral je hersenen hebben rust nodig in de vorm van slaap. In die tijd wordt alles weer opgeladen zodat je er de dag erna weer tegenaan kunt.
Als je slecht slaapt, merk je dat meteen: je concentratie gaat achteruit, je raakt vermoeid, sneller geïrriteerd, je kunt gewoon minder hebben. En als dat langer duurt, worden de gevolgen steeds merkbaarder en heftiger.
Als je lang niet slaapt, kun je bijvoorbeeld gaan hallucineren.
Al die dingen (ook wat jij noemde) hoort gewoon bij slaapgebrek. Langdurig ernstig slaapgebrek kan tot een psychose leiden.

Bij chronisch slaapgebrek in die mate is het erg belangrijk dit met een arts te bespreken. Je zegt dat slaappillen niet werken, heb je die op advies van de arts gebruikt of heb je zelf wat geprobeerd? Een arts kan met je mee zoeken naar een juist middel in de juiste dosering. Mocht de gebruikelijke slaapmedicatie niet werken, kan je arts verder mee helpen zoeken naar een andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je lichaam (en vooral je hersens) hebben rust nodig, als ze dit niet krijgen, dan willen er IDD nog wel eens wat dingen mis gaan, maar schietsofrenie weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hormoon melatonine regelt het circadiane ritme van het menselijk lichaam en regelt de herstelfasen tijdens de slaap. Voor de productie van dit hormoon heeft het lichaam voldoende duisternis nodig. Helder licht voorkomt de productie van melatonine, zelfs tijdens de slaap. Slaapmaskers zorgen voor complete duisternis en de permanente voorziening van melatonine in het lichaam. Naast de aanvulling op haar hypnotische effecten versterkt melatonine het immuunsysteem en vermindert het risico op ziekte.