Hoe kan het, dat als je eerst een wondje hebt, dat bloedt een beetje, en er een korstje op komt, als je het dan openkrabt meer bloedt?

Dus hoe kan het dat het de tweede keer meer bloedt, dan de eerste keer dat het open ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een wondgebied raakt meer doorbloed om het genezingsproces te versnellen. Daardoor bloedt het meer als je voortijdig het korstje eraf krabt meer maar ook omdat het wondje dan meestal wat groter is dan het oorspronkelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en bondig, top antwoord. Via IPhone kun je de duimpjes niet aanklikken.

Andere antwoorden (3)

Omdat als je het open krabt je het helingprocedure hebt verstoord. Het duurt dan nóg langer voordat het 'gemaakt' is. Er komt veel bloed doordat je bloed naar de plaats gaat om het te helen en een korst te vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wondje is gewoon een opening in de huid. Als er een korstje op Zit is het gedicht, en anders is het open en bloed het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ''korstje'' is een soort tijdelijke bescherming gemaakt door cellen en bloed onder de bescherming ontwikkelt zich nieuwe huid. Als je dit verstoort door het open te krabben spat al het bloed dat het korstje kwam helpen eruit plus dat je het stukje nieuwe huid eraf rukt wat nog meer bloed geeft maar korstjes niet te vaak openkrabben want dat worden litekens.