Hoe moet je een ‘grap‘ beantwoorden ?

Ik merk weleens dat als ik een weerwoord op een opmerking of ‘grap‘ heb, de ander dan zegt: ‘oh ben je boos/geïrriteerd ? ‘ Dan denk ik weleens: niks zeggen betekent over je heen laten lopen, maar een reactie geven komt dus ook niet goed over.

Hoe kan ik hier mee om gaan ? Ik heb het hier kort verwoord maar hoop dat de strekking duidelijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Niet per se de woorden boos/geïrriteerd maar wel in die lijn)

Toegevoegd na 8 uur:
Dank jullie wel voor deze antwoorden, het zet me weer even op scherp. Ja soms dan zit je zo in die ‘vibe’ dat je op een gegeven moment alleen maar bezig bent ‘verdediging’ te bedenken voor als die betreffende persoon weer eens iets zegt. Een concreet voorbeeld: iemand zei toen over mij zoiets als ‘dat moet je aan die lelijkerd vragen’ . Ik dacht dus van ik ga iets grappend terugzeggen (want hij zal het wel als grap bedoelen): ‘oh jee, heb je wer last van je Gilles de la Tourette ???’ waarop hij weer zei:‘Ah ben je nou in je ego gekrenkt ?’ . Kijk en dit soort dingen bedoel ik, ik denk ik doe met de grap mee maar dan is het ook weer niet goed. Zodoende dus mijn vraag hoe met dit soort dingen om te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor deze antwoorden, het zet me weer even op scherp. Ja soms dan zit je zo in die 'vibe' dat je op een gegeven moment alleen maar bezig bent 'verdediging' te bedenken voor als die betreffende persoon weer eens iets zegt. Een concreet voorbeeld: iemand zei toen over mij zoiets als 'dat moet je aan die lelijkerd vragen' . Ik dacht dus van ik ga iets grappend terugzeggen (want hij zal het wel als grap bedoelen): 'oh jee, heb je wer last van je Gilles de la Tourette ???' waarop hij weer zei:'Ah ben je nou in je ego gekrenkt ?' . Kijk en dit soort dingen bedoel ik, ik denk ik doe met de grap mee maar dan is het ook weer niet goed. Zodoende dus mijn vraag hoe met dit soort dingen om te gaan.

Antwoorden (9)

Door ook op de opmerking"ben je boos/geirriteerd" scherp te reageren. Met een glimlach zeggen, nee hoor niet boos, maar ik dacht....en dan een scherpe of humoristische reactie geven over de grap of richting degene die de grap/opmerking maakt. Vergt wat creatieviteit maar oefening baart kunst ;-)

Dan hou je het luchtig, laat je niet over je heen lopen en mensen zullen je zien als iemand waar je mee kan lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd lachen, ook al is de grap niet echt leuk.
Lachen is altijd gezonder dan je boos voelen. Dat laatste heb je alleen jezelf mee.

En met lachen kweek je meer vriendschappen dan met een chagrijnig gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De crux is, laat zien wat je werkelijk voelt. Als iemand een grapje maakt en je hebt niks te zeggen, zeg je niks (dat je dan over je heen zou laten lopen is je eigen idee, die vanuit de maatschappij is opgelegd) Maakt iemand een grapje en je moet lachen, dan lach je. Enz.

Handel je zoals nu: ik zeg wat terug omdat ik anders over me heen laat lopen, dan komt dit niet over en krijg je een reactie op je 'niet-echte' oftewel inauthentieke gedrag.
Ach en over het laatste kun je uiteraard ook je schouders ophalen, waar maken we ons druk over!

Lieve groeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon lekker laten lachen. Zo gauw U er op ingaat is voor degene die "denkt" dat hij/zij leuk is tevreden. U kunt dan denken."ach het is vast iemand,die dagelijks het hardste om zijn/haar eigen grappen lacht..."Eigenlijk best zielig,zo iets.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dan altijd: "Ja, ik ben boos. Woedend zelfs. Ik ga je aangeven bij de politie/tegen mijn moeder zeggen/strafwerk geven." (Jammer dat je er hier op GV geen intonatie bij kunt zetten, maar in elk geval ben ik best grappig ;-)).

Meestal is de ander dan uitgezeurd, want dan heeft-ie wel in de gaten dat hij een beetje kinderachtig zit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die persoon je altijd "lelijkerd"noemt is het op den duur geen grapje meer. Misschien kun je gewoon het best reageren met "ach ja, lelijkerds onder elkaar he ":-)
Als hij vraagt of je in je ego bent aangetast kun je zeggen dat jouw ego niet zo groot is als de zijne en dat je het idee hebt dat hij zo gek van zichzelf is dat hij zelfs zijn eigen naam roept als ie klaar komt. Je zult zien dat dan niet jij,maar hij wordt uitgelachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan er nog wel iets aan toevoegen.

Sommige mensen zijn gewoon VERVELEND!!!
Die maken onder het mom van grappen eigenlijk rotopmerkingen en op dat soort "grappen" kun je eigenlijk nooit een reactie geven waar je zelf tevreden over bent.

Je voelt je dan OF in de verdediging, of je geeft een (in de ogen van de ander) onnodig boze opmerking, "het was immers maar een grapje....."

Als dat is wat je bedoelt begrijp ik precies.
Je voorbeeld van "die lelijkerd" is er zo één. Alleen als je al 2x miss of mister Holland bent geweest is het duidelijk dat het grappig is bedoeld, ben je gewoon doorsnee (of minder) is het gewoon een rotopmerking.

Mijn weerwoord (en dat werkt redelijk, wat ik voel het ook als over me laten lopen als ik NIET reageer) is niet reageren op de inhoud van de grap maar op het feit.

Dus als iemand (a) zegt (tegen b) : vraag dat maar aan die lelijkerd (jij dus), dan zeg je tegen b.

Fijn is dat he die zg leuke grappen van a, hij heeft niet eens door hoe rot hij over komt.

Of rechtstreeks tegen de grappenmaker: je bedoelt het blijkbaar grappig maar het komt er erg rot uit hoor.

En denken: gelukkig ben ik niet zo

Toegevoegd na 4 uur:
Gelukkig staat de vraag nog open want ik was nog niet helemaal tevreden over mijn antwoord:
Waar ik schrijf: onder het mom van grappen maken ze rotopmerkingen wil ik er nog aan toevoegen: en ze GENIETEN van jouw gestuntel en ongemak, ECHT

Dus: mijn strategie is toch eigenlijk (zie ook je voorbeeld weer in je reactie...) HARD er tegenin!!!

Eigenlijk moet je dat soort lui zover krijgen dat ze denken, o nee bij hem/haar moet ik een beetje oppassen wat ik zeg anders wordt ik voor gek gezet.

Dus mijn finale advies is gewoon het gedrag benoemen:

De eerste keer zeg je: je vind jezelf heel wat he, onder het mom van een grap een vette rotopmerking maken.
Tweede keer zeg je: nou doe het het toch weer he??? heet klinkt grappig maar het IS een rotopmerking
Derde keer zeg je: jemig jij bent ook hardleers, krijg ik alweer zo'n veeg uit de pan naar mijn hoofd
enz enz

en volhouden, en gewoon met een stalen gezicht en daarna omdraaien en weglopen. Ik weet zeker dat het stopt (voor jou want ze zoeken natuurlijk wel een ander, makkelijk slachtoffer)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow Amigo !!! Ik wil eerst even zeggen dat ik alle antwoorden van iedereen tot nog toe erg waardevol vindt. Ik heb alleen nog niet het level om de duimen aan te klikken :-( Jouw antwoord triggert me dus tot reactie, maar deze richt ik ook aan allen. Amigo, ik herken zeker wat jij allemaal schrijft. Het gaat inderdaad om bepaalde mensen die dingen roepen en als iemand iets terugzegt ineens zeggen dat het als grap bedoeld was, of dat ze het zeiden omdat ze dingen van tevoren ook niet wisten, terwijl hun vraagstelling toch anders over kwam. Concreet voorbeeldje: op werk een keer een leuk nieuwtje dat ik gedeeltelijk een andere functie ging bekleden, omdat ik op dat gebied afgestudeerd was. Iedereen blij en leuk natuurlijk. Maar juist zo een bepaald persoon zei keihard:' Huh heb je daar dan wel je diploma voor !!!???' waarop ik zei:'Ja, anders kwam ik toch niet eens in aanmerking voor een gesprek, dat weet je toch ? ' waarop hij zei:'Ja nou ik kon toch ook niet weten dat je daar een diploma voor had ?' Mhhhh beetje vage dialoog. Wat ik vaak ook merk is dat juist die mensen zelf helemaal gek worden als zij met een grap worden benaderd. En dat snap ik dan niet helemaal. Lijkt net alsof het juist mensen zijn die alles maar willen kunnen zeggen, maar zodra iemand iets terug zegt wat hun niet bevalt (of gewoon niks tegen in kunnen brengen) doen ze ineens OF overdreven zielig OF overdreven door het lint. Ik denk dat mijn onderwerp (een 'grap'beantwoorden) eigenlijk ook wel een aanzzet is tot de vraag hoe om te gaan met dit soort mensen. Natuuuuuuuurlijk besef ik dat negeren en meelach en altijd de betere opties zijn. Maar als zo iemand toch door blijft gaan ga je toch nadenken over andere 'verdedigingen'. Reacties welkom ;-)
Dit klinkt niet als een " grap " maar meer cynisch.
Soms denkt je dat je iets grappigs zegt en dat is misschien ook wel ze maar een ander kan dit opvatten als cynisme

Over mij wordt ook vaak gezegd dat ik cynisch ben maar ik bedoel het ook vaak als een grap en dan hoop ik dat mensen daar doorheen prikken.
Sommige doen dat en begrijpen precies wat ik bedoel maar de meerderheid begrijpt daar helemaal geen snars van.

Voorheen probeerde ik altijd uit te leggen dat het om een grapje ging en dat ze de " grap "niet zo op zichzelf moeten betrekken maar daar ben ik lang geleden vanaf gestapt.
Ik let nu wel beter op mijn woorden bij mensen die mij niet zo goed kennen.

Grappig zijn en cynisme, liggen vaak heel dicht bij elkaar.

Het zou zo maar kunnen zijn dat er mensen in je omgeving zijn die wel door je opmerkingen prikken.

Een gladde rug is ook heel handig.

Succes en trek het je allemaal nier meer zo aan, jij bent jij en jij weet wat je met de grap/opmerking bedoelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende keer zeg je helemaal niets en als ze vragen of jij je tong verloren bent zeg je maar gewoon (en dat zeg ik altijd) dat je alleen praat met mensen van je eigen golflengte en als hij daar ook bij willen horen zullen ze nog hard hun best moeten doen!