Hoe kan ik mijn vriendin ondersteunen ook al keur ik haar gedrag af?

Had net een huilende vriendin aan de telefoon. Haar leven maakt ze momenteel kapot, vind ik . Ze is gescheiden, heeft twee kindjes. Heeft nu een vriend die dol op haar is en kinderen met haar wil. Ze blijkt nu inderdaad zwanger van hem te zijn, 10 weken. Ze vind deze man niet jaar ware en overweegt abortus te plegen. Ze is niet per ongeluk zwanger geworden, ze is gewoon van gedachten veranderd. Mijn vriendin is onzeker van zichzelf, en heeft weinig goede vriendinnen,familie om op te steunen, en keert dus naar mij toe. ik heb haar laten weten dat ik haar gedrag egoïstisch vind, en dat ik haar niet kan helpen met de beslissing over abortus. De enige reden om het kindje te houden is om haar vriend niet kwijt te raken. Het is inderdaad een persoonlijke kwestie, maar wie heeft wijze woorden voor mij voor haar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, een goeie vraag is dit zeker. Ik heb mijn best gedaan om je (u) een goed antwoord te geven. Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Antwoorden (3)

Lijkt mij heel zwaar en emotioneel dat ze zo op jouw schouders steunt. Als ze zo diep in de problemen zit, kan ze beter professionele hulp zoeken. Via haar huisarts kan ze dit aanvragen. Dan krijgt ze begeleiding bij haar keuzes. Kan ze later jou ook niet verwijten maken als je advies hebt gegeven waar ze later spijt van krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me nou niet bepaald een reden om professionele hulp in te schakelen. Hoogstens wat coaching.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, het gaat hier wel om een beslissing van abortus ja/nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan verschillen we toch echt van mening en dat terwijl ik helemaal niet licht over abortus denk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geeft ook niet, de vraagsteller kan zelf beoordelen waar zij het meeste aan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat ze hulp kan gebruiken bij het ordenen van haar gedachten. Ze is hormonaal en emotioneel labiel op dit moment, zo klinkt mij dit verhaal in de oren. Niet de beste gesteldheid om een beslissing over een abortus te nemen. Dus hup naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn: exact :)
Je kunt haar het beste helpen door er vertrouwen in te hebben dat zij zelf wat het beste voor haar is en dat ze goed voor zichzelf kan zorgen. Andersom geldt dat waarschijnlijk ook voor jou. In echte vriendschappen wordt er niet geoordeeld en geef je mening als zij daar om vraag. Vraag jezelf af of deze vriendschap niet op medelijden is gebasseerd. Zo niet, leef en laat leven. Luister naar haar en respecteer haar keuze.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
Beste Horseshoe,

Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties.
Professionele hulp (in de zin van maatschappelijk werkers en psychologen) vind ik overdreven, maar coaching zou best een optie kunnen zijn (dat versta ik dus niet onder professionele hulp).

Als vriendin-zijnde hoef je niet altijd te zwijgen, maar mag je best eens 'je bek open trekken' vind ik (haar een spiegel voorhouden, haar ergens mee confronteren). Dat kan best, naast dat een vriendin ook gewoon een luisterend oor en een schouder hoort te bieden.

Als je het ergens echt ongelofelijk mee oneens bent, is steunen een beetje lastig lijkt mij. Je kunt dat eerlijk tegen haar zeggen, maar benadruk (en nu komt het geblablabla) dat je wel van haar blijft houden: wat voor keuzes ze ook in het leven maakt en of jij het er nou mee eens bent of niet.

Voor de rest heb ik geen wijze woorden voor haar. Ik denk dat ze er toch echt zelf uit moet komen met haar vriend en zichzelf. Misschien dat ze een balans moet vinden tussen haar gevoel en haar verstand? Zoals ik het lees lijkt het me nogal iemand die vooral vanuit haar gevoel handelt en wat impulsief kan zijn (ik kan het mis hebben, mijn excuses daarvoor alvast). Rationeel in combinatie met gevoelsmatig zijn kan naar mijn mening geen kwaad. Vooral niet omdat zij twee kinderen heeft en ze zich niet in de positie bevindt om maar wat 'aan te kloten'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit zou nota bene haar tweede abortus zijn. Babies maken en vervolgens 'je keutel intrekken'- het zijn toch geen spelletjes?!?! Wat voor moeder krijgt dit kind als het geboren mag worden? Maar een abortus betekent een volledig aangelegde foetus kapot schrapen, ik krijg de rillingen. Ik kan er gewoon niet van slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor.
Ik heb onlangs zelfs volledig het contact met een vriendin gebroken, omdat ik het niet kon aanzien hoe ze zich gedroeg in het bijzijn van haar kind. Soms kan dat fataal zijn voor een vriendschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb haar overigens geprobeerd 'wakker te schudden' door middel van een (ouderwetse) brief, maar dit is volledig tevergeefs. Ja, nu heb ik al haar vriendinnetjes tegen me en als ik ze niet allemaal geblokkeerd had, zou dit net het kwadraat van gtst zijn (niets tegen gtst overigens. Volg het al sinds 1997). Misschien werkt dit bij jou wel. Ik weet niet hoe erg voor rede vatbaar jouw vriendin is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor hetzelfde geld laat die vriendin haar ook vallen, en dan heeft ze nog minder goeie vriendinnen
Misschien word ze dan depri ofzo omdat ze niet weet of ze abortus wilt of niet, en wat ze met die vriend wil, en dan heeft ze ook een vriendin minder..
Weet niet of dat zo slim is haar nu hier mee te confronteren, misschien als ze weer een beetje weet wat ze wil
Dan kan horsehoes nu wat minder omgaan met die vriendin en later met haar praten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je lieve horsehoe, het zijn inderdaad geen spelletjes. Het is echter de keuze van je vriendin. En het is jouw keuze hoe jij ermee omgaat (je vraag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan Liinde: Die vriendin heeft zelf weinig goede vriendinnen, maar dat betekend toch niet dat Horseshoe alles moet 'accepteren'. Daarnaast is die vriendin een volwassen vrouw met twee kinderen, die al eens eerder een abortus heeft ondergaan. Ik vind dit echt een behoorlijk slecht voorbeeld voor haar andere kinderen en ik snap dat Horseshoe haar gedrag nogal afkeurt. Op een gegeven moment kunnen karaktereigenschappen/acties van een vriend of een vriendin voor zoveel ergernis/walging/onbegrip of wat dan ook zorgen, dat het naar mijn inziens beter is om de vriendschap te verbreken, of even op een laag pitje te zetten.