Wat is dit?

Ik had vandaag een voetbaltoernooi( Alles ging prima ), toen ik thuis was ging alles prima. Toen ging ik buiten nog even een balletje trappen, maar werd opeens heel duizelig. Ik moest gewoon even zitten, anders was het verkeerd afgelopen denk ik.
Ik heb dit vorig jaar ook eens gehad toen ik een carnavalsoptocht bekeek, ik had het gevoel dat ik het geen 2 uur kon volhouden.

Mijn bloed is paar dagen geleden geprikt wegens andere omstandigheden, maar ik had geen suikerziekte.

Weet iemand wat dit is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Alcohol heeft hier niks mee te maken, omdat ik als 14jarige geen alcohol drink ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik was vorig jaar na de optocht naar de huisarts gegaan, ze hadden bloed geprikt. Maar het bleek gewoon een normale bloeddruk te zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
"s ochtends heb ik een broodje gegeten. Na 1 wedstrijd gevoetbald te hebben, heb ik nog een broodje gegeten. Toen ik thuis was heb ik redelijk veel gedronken ( 2x red bull, 2x pepsi cola in blikjes).
Normale hoeveelheid avondeten, uur daarna even gevoetbald en toen kwam het.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Kimath
12 jaar geleden
heb je te weinig gegeten die dag?

Het beste antwoord

Heel herkenbaar! En ik weet wat het is. Teveel zuurstof in je bloed. Je haalt verkeerd adem, dan is de verhouding co2 en zuurstof niet goed.

Het is een vorm van hyperventileren. Dan word je zo enorm duizelig dat je zelfs bijna van de stoel afdonderd.
Als het goed is heb je dan ook een droge mond.

Ga maar naar de dokter en laat hem een zuurstofmetertje op je vinger zetten. Wedden dat íe rond de 100% aangeeft? (normaal is rond de 92 a 95 procent)

Bij hyperventileren denken we snel aan hysterische meiden met een zakje aan hun mond, maar dat wat jij omschrijft is ook hyperventilatie.

Let op een rustige ademhaling met je buik. En als je eenmaal weet wat het is, en je voelt het weer aankomen, ontspannen en ademen zoals ik omschreef en het is zo weer weg.

Ik dacht ook dat ik gek werd. Tumor? Bloedsuiker? Iets met mijn evenwichtsorgaan? Niets van dat alles, ik had wat ik hierboven omschreef. Gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kan vanalles zijn eigenlijk, ik denk dat dit gewoon een lage bloeddruk is door inspanning en alcohol (bij carnaval) kan dat gebeuren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oké, alcohol zorgt dat de bloedvaten uitzetten waardoor er minder bloed naar de hersenen stroomt, hetzelfde bij warmte dus dat kan ook nog. Als je er vaker last van hebt krijgt kan je maar beter even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraagsteller is 14 en drinkt geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik het eerste deel van het antwoord wist ik dat nog niet.
Kan komen door een te lage suikerspiegel. Even iets eten helpt dan vaak. Zeker als je lang hebt gestaan/veel inspanning levert en niets eet kan dit gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, ik me voorstellen dat je schrikt!

Je hebt je bloed laten prikken dus daar hoef je niet over in te zitten.
Wat ik weet van mezelf toen ik jouw leeftijd had, dat als ik duizelig werd het vaak een tekort aan zout was. Een kopje bouillion doet dan wonderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan (hoeft niet,) zijn dat je een snelle beweging maakt. Zo kun je dat wel eens hebben als je bijv. te snel opstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je tegen het flauwvallen aan zat.
Meestal zijn er al voortekenen dat je gaat flauwvallen: lichthoofdigheid, misselijkheid, zweten, oorsuizen en problemen met het gezichtsvermogen. Bij je omgeving zal meestal je bleke gezicht opvallen en een zwakke tot zeer zwakke, trage pols. Bij het verliezen van je bewustzijn wordt het donker voor je ogen (hoeft niet).

Je valt flauw door problemen in de bloeddrukregeling. Als je staat zakt het bloed onder invloed van de zwaartekracht naar je buik en benen. Het hart vult zich dan minder goed met bloed en de hoeveelheid bloed die het hart rondpompt neemt af. Hierdoor daalt je bloeddruk. In reactie hierop vernauwen de bloedvaten in je buik en benen zich en gaat je hart sneller kloppen, waardoor de bloeddruk weer stijgt.
Als je flauwvalt, reageert je lichaam onvoldoende op de daling van je bloeddruk. De bloedvaten vernauwen zich niet en je hart gaat langzamer kloppen. Daardoor is er even te weinig bloed en dus zuurstof bij de hersenen, waardoor je kort buiten bewustzijn kunt raken.
Wanneer je dan ligt door het flauwvallen zijn je hersenen op dezelfde hoogte als je hart en zo krijgen je hersenen weer voldoende zuurstof.
Niks ernstigs, 1 op de 3 mensen valt wel eens flauw.
Flauwvallen kan verschillende oorzaken hebben bv; oververmoeidheid, onvoldoende eten en langdurig staan en dit kan dus bij jou het geval geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gevoetbald met alleen twee broodjes in je lijf? Da's wel erg weinig.
Dan zakt je bloedsuikerspiegel erg. En als je dan 2 blikjes energydrink en 2 blikjes fris naar binnen giet,s tijgt je bloedsuikerspiegel gigantisch, daar kun je heel beroerd van worden. Je mishandelt je lijf dan.

Probeer eens wat er gebeurt als je wat meer eet als ontbijt, na het sporten ook iets meer eten, en regelmatig drinken, en dan liefst geen fris of energydrank. Als je zoiets al wilt drinken, hoe het dan bij maximaal 1 blikje.
Dan zou je suikerspiegel stabieler moeten zijn en krijg je niet dat draaierige, zweterige gevoel alsof je tegen de grond zult klappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duizelingen zonder andere klachten zijn onschuldig,ik begrijp dat je je ongerust maakt,misschien moet je dan nogmaals naar je huisarts.Je kunt op vele dingen je bloed laten kontroleren,misschien heb je wel de ziekte van pfeiffer dat komt erg vaak voor bij kinderen van jouw leeftijd.Je kunt daar allerlei lichamelijke ongemakken van krijgen.