Je bent alcoholist en je hebt een nieuwe lever nodig. Kan een medisch specialist dit weigeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

In Nederland is de behandelend arts degene die besluit of een patient wel of niet op een wachtlijst komt. Een arts kan dan idd besluiten de patient niet op de wachtlijst te zetten.
Daadwerkelijke toewijzing gebeurt door de Nederlandse Transplantatie Stichting op basis van medische gegevens (compatibiliteit en overlevings kansen ed.).

In principe wordt bij de toewijzingsprocedure in Nederland niet gekeken naar levensstijl maar alleen naar compatibiliteit. Wel kan de behandelend arts besluiten een patient niet op de wachtlijst te zetten als hij/zij niet overtuigd is dat de patient baat heeft bij transplantatie (en dat oa zijn als de arts denkt dat de nieuwe lever net zo hard kapot gedronken gaat worden als de oude, een nieuwe lever heeft dan weinig zin). Dit is iets dat afhankelijk is van de regels van het ziekenhuis en de opvatting van de arts. Je hebt natuurlijk altijd het recht een andere arts te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het best wat een specialist kan doen is de patient een soort duurzaamheids proef af te laten leggen. Een half jaar niet drinken.Het gebeurde ook bij Bonny st Claire.Het zal toch te zot voor woorden zijn dat een alcoholist in de toekomst zijn nieuwe lever zal verpesten ten koste van iemand die door pure pech een lever ziekte kreeg en daarom een lever transplantatie misliep. Een hardleerse alcoholist staat wat dat betreft toch al op de nominatie minder lang te leven zeker iemand die na een operatie doorgaat.Tja wie niet horen wil moet maar leren.

Toegevoegd na 39 minuten:
Het valt me trouwens op dat antwoorden die ten nadele van de alcoholist uitvallen allemaal een negatieve waardering krijgen.tja beste alcoholisten, je kan niet verwachten dat iemand met zo n vraag de hemel in geprezen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat ik deze vraag echt goed kan beantwoorden omdat ik geen arts ben, maar i.h.a. is een arts gebonden aan zijn eed van Hippocratus, die in het kort inhoudt dat hij een patiënt moet proberen te helpen.
De arts zal dan toch een afweging moeten maken over het resultaat van zijn ingreep en als zijn afweging is dat de baten niet opwegen tegen de kosten (b.v. omdat de patiënt niet echt wil stoppen met drinken), dan kan ik me voorstellen dat hij er geen heil in ziet de operatie uit te voeren. Als banken die nu door subsidie op de been zijn gebleven in 2010 weer subsidie nodig hebben zal Bos ook wel niet opnieuw met een zak geld klaar staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is op dit moment aan de hand in Engeland.
Deze jongen van 22 ligt daar dood te gaan in een ziekenhuis.
Hij doet aan comadrinken sinds zijn 14e.
Artsen weigeren hem een levertransplantatie te geven, omdat hij niet heeft kunnen aantonen van de alcohol te kunnen afblijven....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is zelfs al overleden:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/7/20/200709_alcoholist_lever.html
AWM
14 jaar geleden
Dat is dan heel hard gegaan.
En natuurlijk vindt de familie dat ie een tweede kans had moeten krijgen. Het is ook wel heel erg hard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook hard, moeilijk om hier over te beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vindt ik het niet eens zo gek dat er geweigerd kan worden. Stel dat er twee mensen liggen te wachten, dan is het kiezen uit het minst slechte. Ofwel, logisch dat er situaties zijn met deze consequenties.
AWM
14 jaar geleden
Zaken die gaan over leven en dood zijn ongelofelijk ingewikkeld. Ik benijd de mensen niet die daar mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: eens.
Ik vind dat de specialist dit moet weigeren. Vind het net zoiets als een donor hart aan een seriekiller geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zo simpel ligt het nou ook weer niet.
Artsen hebben een eed afgelegd om levens te redden waar dat maar kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman
Weet wel dat het niet zo simpel ligt, maar zo denk ik er over en daarom vind ik dus ook dat een specialist het recht moet hebben om te weigeren.
AWM
14 jaar geleden
Ja, en dat gebeurt dus ook. Gelukkig ligt de beslissing niet bij één specialist, maar bij een heel medisch team.
Als ik de moeder was geweest van de jongen in het bericht dat ik aanhaalde, dan had ik een spoed-geding aangespannen tegen het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een donorhart voor een seriekiller is technisch geen probleem. Een donorlever voor een alcoholist wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman
Ik heb dat stukje gelezen. Het is allemaal heel sneu, maar ook al was hij 13 toen hij begon, wist hij donders goed dat het slecht was. Door de jaren heen heeft hij het alleen maar erger gemaakt. Ik kan helaas geen medelijden hebben met deze persoon en zijn moeder (die volgens mij ook mede verantwoordelijk is). Laat mij dan maar hard zijn, maar er zijn mensen die het echt verdienen en nodig hebben. Die hebben ten aller tijden voorrang. Mocht er dan nog een levertje over zijn, dan mogen ze het wel aan hem geven, maar dan wel onder strikte voorwaarden.
Als die jongen een nieuwe lever zou krijgen, drinkt hij binnen 6 maanden weer net zo veel als daarvoor, misschien nog wel meer.
Ik vind niet dat het aan de arts is om dit te weigeren. Dit is hetzelfde dat 'de beul' de hendel niet over haalt van de electrische stoel, omdat de ter dood veroordeelde zich goed heeft gedragen op 'deathrow'...

Toegevoegd na 52 seconden:
O ja...

En ik ben niet tegen de doodstraf, voordat dit gedacht gaat worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent ook altijd op alles voorbereid, hahaha..... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zag dit voorbeeld een week terug op tv in een documantaire. Dat die beulen er om deze reden wel eens moeite mee hebben. Aangezien zij soms te lang op deathrow zitten... Maar toch doen ze uiteindelijk wat ze moeten doen...
Ja dat mag een specialist weigeren. Organen zijn schaars en een specialist moet zeker zijn dat het orgaan niet "misbruikt" wordt. In andere landen zijn er bekende verhalen van mensen die geen orgaan kunnen krijgen omdat het zeker is dat ze weer doorgaan met bijvoorbeeld overmatig alchol consumeren et cetera. In Nederland zijn er geen bekende voorbeelden van weigering van organen. Maar een arts moet beoordelen of een patient geschikt is voor een orgaan of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet. Het is niet aan artsen om te beoordelen welke mensen ze wel en welke ze niet helpen.
Als iemand snel een orgaan nodig heeft en er komt een geschikt orgaan ter beschikking dat moet iemand die krijgen. Ongeacht of de patiënt alcoholist is of kettingroker of wat dan ook. Hij of zij gaat dood zonder een transplantatie, dus heeft een orgaan nodig. Het is dan de taak van de artsen om de operatie ook te doen en de patiënt te helpen. Ook al zijn de artsen daar zelf op tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt misschien vervelend, maar er niet zoiets als "recht op een donororgaan".
En ja...de beslissing ligt bij een medische commissie. Domweg omdat er een tekort is aan donororganen en het geen zin heeft om organen te plaatsen bij patienten waarbij de kans op een geslaagde transplantatie door medische- of gedragsfactoren klein is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, zinnig en feitelijk
Levers zijn schaars, en dus zal een specialist vaak de keuze maken door de lever te inplanteren bij iemand die de meeste overlevingskansen daarmee heeft. Volgens mij is in Engeland het geval met de 22 jarige jongen gewoon volgens protocol gegaan, eerst een half jaar alcoholvrij en dan kans op een lever. Als je een nieuwe lever krijgt zul je je leven lang medicijnen moeten slikken om afstoting te voorkomen, alcohol daarbij kan funest zijn voor de nieuwe lever.

Bovendien is bij een Alcohollist vaak niet alleen de lever aangetast maar meerdere organen, wat de kans op slagen voor een transplantatie verkleint.

Ja een medisch specialist mag dit weigeren, kijkend naar de feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat een specialist dat doet, al is iedereen voor medici gelijk (heb ik begrepen).

Ik zou graag zien dat anderen voorrang krijgen. Eigen schuld, dikke bult!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies... al zitten er gradaties in hetgeen je jezelf op de hals haalt. Vindt het nog steeds jammer dat een voormalig werkgever, die stoned en dronken drie mensen dood reed, wel medische hulp kreeg.
Ik weet niet of de specialist hier wettelijk recht op heeft, dus om deze beslissing te maken, maar is het niet zo dat je niet zomaar even een orgaan implantatie kan ondergaan? Dus ook de ontvanger moet in redelijke gezondheid verkeren, anders is de tranplantatie sowieso kansloos, lijkt me. En ook daarna zul je je levensstijl moeten aanpassen om de kans op afstoten te verkleinen, net zoals langdurig de medicijnen slikken. Als de ontvanger duidelijk niet in staat is (of: van plan is) dit te doen, dan zou de specialist van mij deze transplantatie mogen weigeren want die is nu nutteloos geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe het officieel zit, maar ik denk dat, wanneer dit geweigerd wordt, er ook gekeken moet worden naar:

-Een donorhart voor mensen die voedselverslaafd zijn.
-Longen voor mensen die verslaafd zijn aan roken.
-De kosten voor chemokuren bij mensen die verslaafd zijn
aan roken.
-Nieren voor mensen die verslaafd zijn aan allerlei soorten
pillen
-De kosten voor gehoorapparaten bij mensen die teveel
tijd in oorverdovend harde disco's hebben doorgebracht.
-De kosten voor knie operaties bij fanatieke sporters.
-De kosten voor vervoer voor gipsvluchten bij
wintersporters

En zo kunnen we nog wel even doorgaan...

De vraag is dus niet, of een alcoholist nog wel een nieuwe lever verdient, maar de vraag is of mensen die zelf hun leed hebben veroorzaakt, nog wel geholpen moeten worden.

Als mensen die hun eigen leed hebben veroorzaakt niet meer worden geholpen, zou er een afschuwelijke en keiharde maatschappij ontstaan.

Mijn antwoord is dus: Ja, die alcoholist moet geholpen worden. Net zo goed als die roker, die voedselverslaafde en die sporter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k vind, dat je als alcoholist niet moet vragen om een nieuwe lever. Eigen schuld dikke bult. Je moet nu eenmaal de consequenties dragen van je eigen gedrag. Ik heb het donorcodicil zelf negatief ingevuld, en ik vind dan je dan niet proberen als dat nodig is om een lichaamsdeel van iemand anders te krijgen. Wie A zegt…..

Maar of de specialist dat formeel kan weigeren is een juridische zaak. Aan de andere kant, als hij het niet wil, dan zegt hij gewoon, dat je geen overlevingskans hebt en dat het dus zonde is. In Engeland is het zo gegaan en krijgt de knaap geen lever.