Is de eetgewoonte van de spanjaarden beter dan die van de rest in europa ?

Dit vraag ik me af nadat ik voor een essay over eten en drinken in spanje dit moest opzoeken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Het valt mij altijd op dat er in Spanje relatief veel dikke mensen rondlopen. Snelle conclusie is dan dat de eetgewoonten dus zeker niet beter zijn dan die in de rest van Europa.

Misschien dat een oorzaak te vinden is in de tijdstippen dat er gegeten wordt. Soms wordt er super laat op de avond, soms al tegen 23 nog eens begonnen met koken of uit eten gaan.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik ben op uitwisseling geweest naar Spanje. Het is wel zo dat ze laat dineren maar het is zeker niet ongezonder denk ik.

Spanjaarden lunchen laat (2 uur/3 uur). Dit is de grootste maaltijd van de dag. Laat in de avond dineren ze pas. Ze doen dit vaak met een stokbrood met groente, vis of vlees.

Voordelen is dat je in de avond lichter eet en je zware maaltijd (lunch) meer tijd heeft te verbranden. In Nederland dineren mensen laat en zwaar waardoor het eten weinig tijd heeft om te verteren.

Het eten in Spanje is ook gezonder en vetvrijer. Ze gebruiken meer olie ipv boter en eten veel vis ipv vlees.!

Ook is het zo dat Spanjaarden erg actief leven. Er wordt veel gelopen, dit is natuurlijk erg gezond. Daarentegen fietst bijna niemand.

Kortom; ik denk wel dat de eetgewoonten beter zijn. Maar dit ligt er natuurlijk aan per persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanjaarden eten relatief heel laat. In een restaurant kan je pas vanaf 9 uur terecht, en dan ben je zelfs vroeg! meestal eten ze pas tussen elf en twaalf s'avonds terwijl ze de volgende dag weer vroeg op moeten. Daarom doen ze daar dan weer s middags aan een siësta. Het is niet gezond om zo laat te eten, s nachts is de vertering minder goed dan overdag. conclusie: spanjaarden eten niet gezonder dan de rest van europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laat eten ongezond is schijnt een fabeltje te zijn. Mediterane landen, waaronder Spanje hebben er lang om bekend gestaan dat ze zo gezond aten (olijfolie en vis).
maar sinds de Mac en gelijksoortige bedrijven binnen de grenzen kwamen, is het gezonde nogal teruggevallen, en zijn de mensen ook dikker geworden. (Ditzelfde zie je trouwens in Aziatische landen ook, daar zijn de mensen ook gemiddeld dikker geworden door de nieuwe eetgewoontes
anneliez
12 jaar geleden
Het valt me vaak op dat mensen die er traditionele leef- dus ook eetgewoonten op nahouden doorgaans veel gezonder zijn dan mensen die veel fabrieksvoedsel en fastfood eten. Dat geldt ook voor de traditionele keuken van Spanje, die met vis, kip, vlees met veel verse groente en rijst en olijfolie helemaal niet slecht is. Zodra MacDonalds en kant-en-klaar uit de supermarkt populair worden is het gedaan met slanke figuurtjes, gezonde bloeddruk en afwezigheid van diabetes.