Welke middeltjes helpen tegen de jeuk die de haartjes van de processierups veroorzaken?

Het jeukt verschrikkelijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

neem de bovenste tips van harte, dit is de snelste en effectiefste manier, maar mocht je naast dat, toch nog behoefte hebben aan een huismiddeltje, kan ik je 2 opties aanraden.

* lavendelolie, wel verdunt gebruiken. Dit kalmeert de huid
en daarmee dus de jeukreactie ook.

* tijm olie, maar deze echt alleen verdunt gebruiken, deze verwarmd en verdoofd de huid wat. Een paar druppel tea tree olie zorgt voor extra genezing van de huid die mss door het krabben wat pukkelig is en daardoor wat zou kunnen gaan ontsteken.
Wees met de 2e tip heel voorzichtig en verdun goed, ongeveer 3 eetlepels basis olie (kan ook zonnebloemolie) met maar 1 a 2 druppels tijm en tea tree
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vervelend! Misschien kan je even langs de huisarts gaan
;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer zo min mogelijk te krabben of te wrijven, was de huid goed met water, aangedane ogen kunt u met water uitspoelen. Eventueel kunt u de huid, kort na aanraking strippen met plakband om de brandharen te verwijderen. Bij lichte symptomen zijn verder geen medicijnen nodig. Bij hevige jeuk kunnen anti-jeuk middelen, zoals zalf of creme op basis van kamfer of menthol, zeker verlichting geven. Ook een homeopathische creme op basis van cardiospermum geeft verlichting. Bij aanhoudend ernstige klachten kunt u beter contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer u in aanraking komt met de brandharen van een processierups is het verstandig om de huid zoveel mogelijk af te spoelen. Wanneer de haren in uw ogen terecht zijn gekomen is het verstandig om ze uit te spoelen. Wanneer dit het geval is dient u extra goed op te letten aangezien de haren blindheid kunnen veroorzaken.

Bij jeuk is het onverstandig om over de huid te wrijven aangezien de brandharen op die manier verder verspreid worden. Om de jeuk tegen te gaan kan het helpen om een crème te halen bij de apotheek. Om latere irritatie tegen te gaan is het verstandig om de kleding die u droeg tijdens de aanraking met de rups goed te wassen.

Wanneer u last heeft van uw luchtwegen in combinatie met een slikprobleem is het verstandig om contact op te nemen met de huidarts. Wanneer de klachten blijven aanhouden is het altijd verstandig om de huisarts te bezoeken: de brandharen van de processierups kunnen ergere klachten veroorzaken dan de meeste mensen denken.

Dus naar de avondapotheek een creme gaan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij je huisarts kun je pilletjes en zalf krijgen tegen de jeuk. Verder moet je, als je er veel last van hebt, altijd zorgen dat je, als je gaat lopen in de buurt van de bomen, bedekkende kleding draagt. De ene persoon heeft er meer last van dan de andere.
En als je ergens processierupsen hebt gezien, kun je de gemeente waarschuwen, dan komen ze ze bestrijden.

Onderstaand stukje van gezondheid.nl:
Behandeling van klachten:
In het algemeen verdwijnen de klachten vanzelf binnen enkele dagen tot weken. Probeer zo min mogelijk te krabben of te wrijven, was de huid goed met water, aangedane ogen kunt u met water uitspoelen. Eventueel kunt u de huid, kort na aanraking strippen met plakband om de brandharen te verwijderen. Bij lichte symptomen zijn verder geen medicijnen nodig. Bij hevige jeuk kunnen anti-jeuk middelen, zoals zalf of creme op basis van kamfer of menthol, zeker verlichting geven. Ook een homeopathische creme op basis van cardiospermum geeft verlichting. Bij aanhoudend ernstige klachten kunt u beter contact opnemen met de huisarts.