Hoe lang duurt het voor de pil in je lichaam is opgenomen?

Een vriendin van mij heeft vanochtend de pil geslikt en daarna moest ze naar het ziekenhuis voor een onderzoek met klysma.. Ze wil weten of hij dan wel werkt..
Mijn vraag is: hoe lang duurt het voor de pil in je lichaam is opgenomen? Zodat bijv. overgeven of een klysma niet erg meer zijn voor de werking van de pil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
52.6K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende opnamefasen in ons lichaam en dat vind je goed uitgelegd op Wikipedia, maar je apotheker is inderdaad de beste raadheer. Het eerste deel, van de slokdarm naar de maag gaat er snel en daar is een hoge zuurtegraad aanwezig. Daarna is er een erg lang dunne darm (o.a. zo lang voor opname van onze groenten, zie ook de koe die gras verwerkt) en op het einde een dikke darm, waarna het saldo in de ontlasting dient terecht te komen. De periode hangt dus af van waar het moet opgenomen worden, en dit kan tot maximaal 24 h zijn bij een normale cyclus. Als er pillen in de dunne darm moeten worden opgenomen, worden de pilletjes dus van een zuurbestendige wand voorzien zodat ze pas later openkomen. Wat meer uitleg vind je ook op http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002070.html en http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/48/een-soepele-spijsvertering.

Je kunt het echter ook zelf dikwijls weten: Je vraagt aan de apotheker wat de werking en de bijwerking is van de pil in kwestie, en met wat je weet, kun je het zo zelf wat volgen en kijken via de bijwerkingen of alles goed verloopt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de pil geeft hormonen af. In de regel duurt hert enige tijd voordat de hormonen door het lichaam zijn opgenomen. De kans dat je vriendin geen werking van de pil ondervindt is aanmerkelijk! Dus pas op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lysma haalt ontlasting weg. Dat is anders dan overgeven. Gelukkig maar.
Dus de pil werkt wel na een klisma, maar niet na overgeven 2 uur nadat je hem geslikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat dit klopt, want darmen nemen wel veel op aan voedingsmiddelen ed, ze zijn niet alleen een verzamelplaats voor ontlasting (heb ik dat niet even netjes gezegt:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik zeker, maar je kunt het als je dat niet gelooft beter aan je huisarts/ behandeld arts vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hormonen van de pil worden zowel in de maag als darmen afgegeven. Een klysma is een darmspoeling en hier worden dus wel degelijk hormonen weggespoeld die anders opgenomen werden
Je moet er vanuit gaan dat de pil na 3 uur wel is opgenomen. Dus wanneer je binnen 3 uur na het innemen van de pil moet braken of aan de diarree bent, kun je het best de volgende pil zo snel mogelijk innemen. De volgende dag ga je gewoon verder met de eerstvolgende pil.