Naar wie moet mijn geopereerde moeder die nog niet veel kan luisteren. Bedrijfsarts of de leidinggevende van haar afdeling? Help. Info Beschrijving

Mijn moeder is een aantal weken geleden geopereerd.
Zij kan nog niet veel. Traplopen enzo kan niet en meer dan 2 kilo mag ze ook niet tillen.
Nu is ze vandaag gebeld door de bedrijfsarts en die heeft gezegd dat ze in juli weer moest beginnen. Mijn moeder is daar nog helemaal niet aan toe en helemaal overstuur want de leidinggevende van haar afdeling zei dat ze tot na de vakantie mocht wegblijven. Moet ze nou naar haar leidinggevende luisteren of naar de bedrijfsarts??? Help!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze moet alleen luisteren naar haar eigen arts/specialist. Als die aangeeft dat ze het kan proberen want dat ze geen risico loop met een paar uurtjes, dan zou ze het kunnen proberen. Haar leidinggevende zal ook luisteren naar de bedrijfsarts , want ze moet met hem samenwerken in het belang van het bedrijf waarvoor ze werken. De bedrijfsarts moet echter zeker een specialisten oordeel respecteren.
Indien deze zegt dat zijn patiënte er nog niet aan toe is, dan moet hij zich neerleggen bij dit oordeel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ze dan toch moet werken, dan houden ze echt wel rekening met haar beperkingen. Het zal dan over het algemeen ook geen hele dagen zijn in het begin en bij aangepast werk. Ze houden haar echt wel in de gaten en als het echt niet gaat hoeft ze dit alleen maar aan te geven. Ze hebben ook niets aan een werknemer die te ziek is om te werken en sturen haar dan liever naar huis totdat ze weer KAN werken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En juli is nog 4 weken weg.
amc
12 jaar geleden
Juist stippel, da's ook een goeie!

Andere antwoorden (5)

Ik zou dit bespreken met mijn specialist van het ziekenhuis. Als die zegt dat ze nog niet mag werken, zal die ook wel contact met de leidinggevende en/of bedrijfsarts willen opnemen. De specialist is volgens mij verantwoordelijk voor haar..

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom.. De specialist weet precies wat ie gedaan heeft en hoe ingrijpend dat is, wat ze vervolgens wel of niet kan en mag. Die is degene die hier het beste antwoord op kan geven. Succes
De bedrijfsarts geeft advies over de reintegratie van je moeder. En probeert haar natuurlijk zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.
Wat je moeder zou kunnen doen is een gesprek aan te gaan met de leidinggevende en het advies van de bedrijfsarts met haar te bespreken.
Reintegratie is een zaak tussen werkgever en werknemer, waarin de arbo arts alleen een adviserende rol heeft, die vaak wel als richtlijn wordt gehandhaafd.
Tegen de arboarts ingaan, kan alleen met overstemming van de werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verslag laten schrijven door arts die haar geopereerd heeft of uw moeder wel of niet in staat is om het werk te hervatten!
Niet zo maar aanvaarden wat de bedrijfsarts eist.
Een leidinggevende heeft al helemaal geen ervaring op medisch vlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedrijfsarts bepaald wanneer je weer aan het werk moet,maar zal wel rekening houden wat de specialist
heeft verteld.Maar ik vind het vreemd dat de bedrijfsarts je moeder niet ziet op spreekuur.Moet je toch aan de gang en het gaat niet gewoon opnieuw ziekmelden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat stond er op de ontslag brief van het ziekenhuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw moeder zou er goed aan doen om in de eerste plaats de adviezen van haar behandelend specialist op te volgen. Die kan haar advies geven als de opvattingen van de bedrijfsarts daarmee in tegenspraak zijn. Over het algemeen verloopt herstel na een operatie tegenwoordig vlot bij verder gezonde mensen.

Ik kan me wel voorstellen dat die uitspraak van de bedrijfsarts haar rauw op haar dak valt tijdens de herstelfase. Maar het hangt echt af van de mate van herstel wanneer je moeder weer aan de slag kan, waarbij haar specialist de leidende factor is. De bedrijfsarts kan, uiteraard met toestemming van je moeder, informatie vragen aan die specialist. Legt die de adviezen naast zich neer dan ben je een fase verder maar de kans dat het zover komt lijkt me klein.