Is kraanwater filteren door een waterfilter (bijvoorbeeld Brita) beter voor je of niet?

Is er een waterfilter die beter is dan Brita? zo ja, welke argumenten?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik begrijp dat de waterleiding bedrijven extra stoffen toevoegen in het water, zoals chloor. Zodat het water beter houdbaar blijft in de waterleidingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (6)

De beste waterfilters zitten bij de waterleverancier. Die leveren water dat zuiverder en veiliger is dan bronwater.

Zelf een waterfilter plaatsen is dus helemaal nergens voor nodig.

Als je toch bang bent, kun je het beste iets aan je angst doen. Wil je dat niet, zorg dan dat je een waterfilter neemt van industriële kwaliteit, en dat je dat ook regelmatig laat onderhouden.

Elk waterfilter dat nooit wordt onderhouden, doet uiteindelijk alleen maar kwaad.

Elk "waterfilter" dat je alleen maar om je waterleidingbuis heen hoeft te doen, en dat dus niet /in/ de waterstroom zit, doet helemaal niets. Het kan dus ook geen kwaad, behalve dan voor je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist, +1 Ik voeg alleen een weetje toe: het kraanwater in Nederland voldoet zelfs aan hogere eisen dan water dat in flessen wordt verkocht. Ik neem aan dat de vraagsteller flessenwater ook niet zou filteren; bij Nederlands kraanwater is dat nóg minder 'nodig'. Met andere woorden: totaal nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zo'n brita filter smaakt water wel lekkerder ...
Nee, je kan het Nederlandse leidingwater prima zo drinken, dus er is verder geen noodzaak om te fileteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt voor je gezondheid niks uit of je het water rechtstreeks vanuit de waterleiding drinkt of niet. Zo'n Brita-filter, haalt voornamelijk kalk uit het water, dus het is wel handig om bijvoorbeeld eerst het water in zo'n Brita-kan te filteren vóórdat je het water is bijvoorbeeld je waterkoker of koffiezetapparaat doet. Je zult zien dat als je in een gebied leeft (zoals ik) waar heel veel kalk in het water zit, dit enorm scheelt in de kalkaanslag van je apparatuur. ik heb zelf zo'n apparaat op de leiding laten zetten en dat scheelt enorm. Verder adverteerd Brita dat het ook loszittende metaaldeeltjes uit de leiding filtert, maar de leidingen in Nederland zijn zo goed dat dit klinkklare onzin is en totaal geen reden om je druk over te maken, het is eerder een verkooppraatje. Het leidingwater in Nederland is prima en het doet aan de kwaliteit niks af of je het filtert of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige voordeel wat je hiermee zou kunnen bereiken is dat je het kalk eruit filtert. Maar dit moet je dan al doen op het punt waar het water het huis binnen komt...

En dat chloor word toegevoegd in landen, waar ze het met klem afraden om kraanwater te drinken. Dus Spanje, Italië, Frankrijk, Hongarijë etc. etc. etc.

Het kraanwater hier in Nederland behoort tot de één van de schoonste ter wereld. Zo niet de schoonste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kraanwater filtreren is niet nodig wanneer je volledig gezond bent.
Maar!!!
Mijn echtgenoot heeft vanaf zijn 18e jaar nierstenen gehad. Is talloze malen onder het mes geweest en onder de niervergruizer. Ook galstenen had hij, en ook zijn gal is verwijderd.
Er kwam geen eind aan, hij is er 30 jaar druk mee geweest.
Toen is er een uitgebreid onderzoek geweest (bloed, urine, ontlasting), waar uitkwam dat het leidingwater zorgt voor al dat gruis en stenen.
Toen hebben we een britta kan gekocht, en vanaf die dag (!!!) heeft mijn man NOOIT meer last gehad van niergruis of stenen!
Dat is nu 9 jaar geleden.
Dus: Laat niemand beweren dat water filteren onzin en flauwekul is, want ik ben getrouwd met het bewijs van het tegendeel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw man is kennelijk een uitzondering. Het is namelijk heel natuurlijk dat er kalk (daar gaat het hier waarschijnlijk om) en magnesium in het water zit. Ook bronwater, rivierwater en putwater (grondwater) bevatten kalk en magnesium. Kennelijk heeft jouw man een enorme gevoeligheid hiervoor. Of hij krijgt uit andere bronnen zoveel kalk binnen, dat dat kleine beetje kalk uit het drinkwater er niet meer bij kan. Hoe dan ook, als die Brita hem helpt, prachtig natuurlijk. Maar dan moet hij ook geen bronwater drinken, of melk, want daarin zit meer kalk dan in leidingwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt toch ook chloor toegevoegd aan het kraanwater?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclacb: beter; Althans niet in NL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in NL, DE, NZ wordt geen chloor toegevoegd. In sommige andere landen (IT, ES, USA) wel. Over andere landen durf ik geen uitspraak te doen.
Kraanwater filteren is zeker goed. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Er zijn verschillende filters te koop en Brita is zeker NIET de beste.
Probleem is alleen dat je het filter regelmatig moet verwisselen.
Kalk wordt er niet uitgefilterd, daarvoor heb je een goede waterontharder nodig.

Waar het om gaat zijn allerlei opgeloste medicijnen en zaken als hormonen in het drinkwater. Ik weet niet hoeveel een filter hiervan kan verwijderen, maar als een een professioneel filter koopt, dan altijd meer dan het waterleiding bedrijf kan.

Dat gemonpel van ‘het schoonste water van de wereld’ zegt men in ieder land, al zou het alleen maar zijn om geen onrust te veroorzaken. De vraag is allen of de verontreinging zodanig sterk is dat slecht voor je is. Ik filter mijn drinkwater wat ik zo drink (via mijn US-koelkast ), maar ik filter niet niet wat ik eerst kook (thee en koffie). Dat haal ik uit de kraan.
Ik onthard wel al het water professioneel daar waar het het huis inkomt. Ook Amsterdam heeft erg hard water.

In Londen is alle water al 7 of 8 keer door een mens heengegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baat het niet schaad het niet, dat is nu precies waar andere filter fabrikanten op in spelen. Die zeggen dat Brita "te veel" wegfiltert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel degelijk schadelijk zijn, vooral als je de filters niet bijtijds vervangt. Of als je spul gebruikt dat niet door en door is getest. In beide gevallen kan het ertoe leiden dat je je drinkwater door een leuk bacteriekweekje voert.