Kan het zijn dat ik overdag heel moe ben omdat ik 'snachts heel veel droom en die dromen ook tot in het detail kan onthouden?

De artsen weten niet waar mijn vermoeidheid vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als lichamelijke oorzaken door onderzoek zijn uitgesloten, dan zal het te maken kunnen hebben met de kwaliteit van je nachtrust: veel wakker, onrustig slapen, vaak naar de wc, te laat gaan slapen, matras of kussen niet goed voor je lichaam, te warm of te koud in je kamer?

Veel dromen betekent verwerken. Dat je het onthoudt, daarvan kun je bijvoorbeeld 's morgens gelijk een dromenboek gaan bijhouden. Schrijf op wat je weet. Op den duur zal het dromen minder worden (hoorde ik van een kennis met veel dromen).

Vervelend voor je, elke dag zo moe.
Probeer in ieder geval het laatste uur voordat je gaat slapen, geen tv of pc aan te hebben, geen koffie of alcohol. Gewoon even rustig lezen. Mogelijk dat je hoofd daarvan al iets tot rust komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad. De geest kan een grote belasting op je hebben.
Ik denk dat de volgende stap is aangekomen en je eens met een psycholoog naar het probleem kan gaan kijken. Maar dat op zich is ook al een grote drempel om te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal geen doorsnee mens zijn, denk zelfs een introvert persoon met veel gaven, die wel het een en ander al heeft meegemaakt in het leven.Daar is er natuurlijk een prijs voor.Je dromen (je eigen ik)kunnen je helpen heel wat duidelijker te maken.Er is meer dan hemel en aarde, probeer je ook wat te verdiepen in levensvragen, zoals hoe,wat, en waarom!!!Pas op!!!! niet klakkeloos alles van anderen overnemen, maar voor jezelf sceptisch zijn over alles. Vergaren van kennis en zelfontwikkeling moet daarbij een prioriteit zijn!!!Het verloop van je leven maakt je eigenlijk tot de persoon wat/wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik zelf ook. Soms onthoud ik van een nacht wel 5 of 6 afzonderlijke dromen. En dit wordt ook altijd gevolgd door dagen waarin ik moe ben.

Niet vreemd ook natuurlijk, aangezien dromen plaats van in de REM slaap. Niet het diepste stuk van je slaap. Daardoor krijg je, ondanks dat je slaap toch niet genoeg rust.

Voor mij helpt het om ervoor te zorgen dat het niet te warm of te koud is in mijn slaapkamer. Om vriendlief voor een nacht het bed uit te trappen (iemand die naast je ligt te draaien kan je net uit je diepe slaap houden), en om voor het slapen geen niet te veel fel licht te zien (dus geen computer of televisie en het licht wat gedempt). Zo krijg je je lichaam in een slaapstand en wordt de kwaliteit van je slaap ook beter.

Slaap lekker :)