bestaat er iets omgekeerd als claustrofobie?

Dus bang zijn in te grote ruimtes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Als eerste wil ik even een misverstand uit de weg helpen. Veel mensen denken namelijk dat Claustrofobie een angst is voor kleine ruimtes. Een Claustrofoob is niet zozeer bang voor kleine ruimten, maar meer voor het niet onmiddelijk wegkunnen als er iets gebeurt. Veel mensen die Claustrofobisch zijn zullen bij binnenkomst in een ruimte zoeken naar de uitgangen en daar dan ook bij in de buurt blijven. Dit kan dus ook in grote ruimten zijn.

Ikzelf was een tijdje claustrofobisch. Dat uitte zich vooral in angst om ergens niet weg te kunnen. Daarom werd ik juist bang in grote ruimtes waar de uitgang niet snel te vinden was of in ruimtes waar je niet zomaar weg kon gaan (bijvoorbeeld tijdens een kerkdienst of in de openlucht tijdens een concert).

Pleinvrees is de angst voor grote open ruimtes (inderdaad het tegenovergestelde van claustrofobie). Angst voor grote gesloten ruimtes valt nog steeds onder de noemer "claustrofobie"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pleinvrees
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee
pleinvrees heet het of agorafobie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat pleinvrees en ik ken dan ook nog iemand die echt heel erg angstig wordt van grote open ruimtes die wel overdekt zijn, bijvoorbeeld een sporthal!
De ruimte boezemt haar angst in omdat ze bang is verloren te raken en ook dat misschien het dak op haar neervalt.
Heel apart en toen ze eens opgesloten zat in een hele kleine wc voelde ze zich daar absoluut perfect. We hoefden geen haast te maken haar te bevrijden, zei ze, ze voelde zich juist heel veilig daar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah, alleen is het minder bekent! Er zijn genoeg mensen die daar bang voor zijn!