Waarom keert een uitvaartverzekering NIET uit bij een geval van zelfdoding?

In mijn kennissenkring heeft iemand zelfmoord gepleegd en had een uitvaartverzekering. Nu betaalt de verzekering het geld niet uit omdat het om zelfdoding gaat, is dit juist? Vroeg of laat gaan we toch allemaal dood, wat maakt het uit om dan nu uit te betalen, je hebt er toch jaren voor betaald?

Toegevoegd na 10 uur:
Heb net even in mijn eigen polis gekeken (niet dat ik plannen heb...) Maar daar staat in; bij het plegen van zelfdoding binnen twee jaar na afsluiten van verzekering wordt alleen het tot dan betaalde bedrag uitgekeerd, daarna het gehele verzekerde bedrag, dus denk dat het per verzekering verschilt.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dutchbright: Het is bewuste zelfdoding maar niet met actieve euthanasie onder toezicht van een arts, ging hier om een overdosis ghb en xtc. Hij was wel ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
overdosis ghb in combi met xtc hoef je niet dood aan te gaan , hier zit het levende bewijs..daarom vraag ik me dus af het een bewuste zelfdoding was..of is er een brief achtergelaten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje; ja, was een brief waarin stond; doodsoorzaak is overdosis ghb en xtc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst: gecondoleerd... Naatje bedoeld waarschijnlijk een afscheidsbrief. Een overdosis hoeft nl niet noodzakelijk zelfmoord te zijn en iedere overdosis behandelen als zelfmoord lijkt me juridisch niet haalbaar daar je dan ook ongelukken met bungeejumping, skydiving en basejumping ed. in dezelfde categorie kan laten vallen. maw: was het idd de intentie om dood te gaan of niet. Dat is een vrij essentieel punt en kan je misschien nog wel aanvechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er was een afscheidsbrief waarin stond dat hij niet meer wilde en dat ze niet meer hoefde te zoeken naar doodsoorzaak want dat het od xtc en ghb was... Het was bewust want verder stond ook alles op papier qua zakelijke dingen te regelen etc... En dat ie niet meer wilde....

Het beste antwoord

Ten onrechte, ze zouden moeten betalen, tenzij ze zouden kunnen aantonen, dat de verzekerde op het moment van afsluiten al van plan was zich van het leven te beroven. Anders is het gewoon diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, denk namelijk niet dat ie 30, 35 jr geleden al wist dat ie ooit zelfmoord zou gaan plegen...+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met je antwoord eens!

Andere antwoorden (5)

vaak staat in de polis dat als je binen een bepaalde tijd zelfmoord pleegt ( 1 of 2 jaar) de verzekering niks uitkeert. Ik denk dat dat te maken heeft met dat sommige mensen rondlopen met dat idee en hun nebestaanden niet met de kosten willen opstapelen en dan snel een verzekering afsluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat het een uitvaartverzekering is, en geen overlijdensrisicoverzekering? Die laatsten keren inderdaad namelijk niet uit bij zelfdoding. In de voorwaarden van dat soort verzekeringen staat namelijk dat als er opzet in het spel is er geen uitkering volgt voor diegenen die de dood heeft veroorzaakt of daaraan heeft meegewerkt. Dit is ter voorkoming van opzettelijke doding om zo een voordeel te krijgen in geld.

Die laatste voorwaarde is niet van toepassing op een uitvaartverzekering.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even als aanvulling: kijk even de algemene voorwaarden van die verzekering na. Waarschijnlijk staan daar artikelen in die antwoord geven op die vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan allemaal zo uitgestippelt zijn dus soms duurt dat een paar jaar.. Heel vervelend want er zijn ook gevallen waar dat gewoon echt niet zo is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dood hoort een natuurlijk iets te zijn. Bij zelfmoord is dat bewust of onbewust een eige keuze. Hierbij wordt geen rekening gehouden met nabestaande in de vorm van verzekringsgelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uitvaart is nogal duur en een verzekering zal iets van die kosten vergoed willen zien in de vorm van premiebetalingen.
Door vlak voor je geplande dood een verzekering af te sluiten is er eigenlijk sprake van fraude. Je weet dat je dood gaat en daarom ga je jezelf verzekeren. Als bewezen wordt dat het zelfmoord was, keren ze daarom niet uit als de zelfmoord gepleegd is binnen een bepaalde tijd dat de verzekering is afgesloten.