hoe verander ik mijn arrogant gedrag?

verschillende mensen maken de opmerking dat ik arrogant ben. meestal op de werkvloer, maar ook bij de familie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Zelfvertrouwen is goed, maar als je te veel zelfvertrouwen uitstraalt vinden mensen dat al vlug arrogant of verwaand.
Probeer minder zelfingenomen te zijn.

Let op je houding en gelaatsuitdrukking. Zelfs zonder iets te zeggen maken sommige mensen al een arrogante indruk, door de manier waarop ze naar je kijken.

Zorg dat je niet steeds 'alles beter weet'.

Praat minder over jezelf, maar luister meer naar wat anderen te vertellen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Probeer je wat meer in te leven in de andere mensen. De arrogantie verdwijnt dan meteen voor een deel.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Als je zelf niet weet in hoeverre je arrogant overkomt, maar de omgeving klaagt daar wel over, dan moet je gewoon navragen wat er nu precies in jouw gedrag aanwezig is dat het zo arrogant maakt.

Het kan in hele subtiele dingen zitten, de manier hoe je kijkt of hoe je beweegt, hoe je mensen wel of niet uit laat praten, hoe je aangeeft of je luistert of niet.

Vraag ernaar, en probeer dat aan te passen. Dat moet lukken, behalve als je echt arrogant bent. Maar dat lijkt me niet, anders vraag je het hier niet.
12 jaar geleden
Ik vind het al heel dapper dat je de vraag stelt.
Ik zou allereerst de mensen die dat zeggen vragen wat je PRECIES doet waar ze over vallen.
En het liefst een paar mensen vragen. Zeggen ze echt allemaal hetzelfde is de kans groot dat het waar is.

Arrogant overkomen kan nu eenmaal op verschillende manieren.

Als iemand jou uitlegt wat hem stoort kunnen jullie samen bespreken wat je in zo'n geval anders zou kunnen doen.

De mensen die het aankaarten zou ik laten helpen hierbij
amigo
12 jaar geleden
Ik heb een site gevonden (geen idee of je er wat aan hebt), waarin wordt uitgelegd wat er te doen is aan arrogantie en ik ga gewoon wat copy-pasten. Tevens wordt er nog veel meer informatie over arrogantie en verwaandheid gegeven, wat misschien wel bruikbaar voor je is. Ik vond het wel goede tips. Succes ermee!

1: De eerste stap in dit soort situaties is natuurlijk altijd onderzoeken of je ook werkelijk arrogant bent. Dat vraagt enige oplettendheid en zelfonderzoek. Wat je zeker niet moet doen is afgaan op de enkele uitspraken van enkele anderen. Want veel mensen hebben de neiging om andere mensen arrogant te noemen, terwijl ze het juist vaak zelf zijn. De eenvoudigste vraag die je dan ook kunt stellen naar aanleiding van de opmerking van anderen over jouw schijnbare arrogantie is.

2:Als er dus mensen zijn die je beschuldigen van zelfoverschatting, terwijl je voor jezelf helemaal niet dat gevoel hebt, dan kun je beginnen met te vragen wanneer je dan gedrag vertoont dat zij verwaand noemen. Daarnaast kun je ze vragen hoe dat gedrag er uitziet. Als je weet wanneer en hoe je je gedraagt op die arrogante manier, dan kun je gaan opletten op wat je op dat moment aan het doen bent. Wat is het verhaal in je hoofd? Wat zeg je? Je zou ook aan de mensen om je heen kunnen vragen om op te letten en hun mening te geven. Vaak zul je dan moeten ontdekken dat al die mensen verschillende dingen waarnemen. Zeker bij arrogant gedrag kun je reacties krijgen die lopen van zelfverzekerd tot zelfoverschatting. Wat je meteen weer terugbrengt tot de vraag:

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat was het belang van de ander om je arrogant te noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag je af: ben ik wel echt arrogant.
of ligt dat aan anderen
12 jaar geleden
Soms wordt je afzijdig houden wegens verlegenheid ook gezien als arrogantie, "want waarom zou ze anders niet met ons willen praten" Dus misschien moet je eens bekijken of dat de oorzaak is
anneliez