Wanneer naar de dokter voor snee op vinger?

Ik heb pasgeleden tijdens een ongelukje op school, in de bovenkant van mijn wijsvinger gesneden. Ik dacht dat het wel meeviel, en heb er zonder te ontsmetten een pleistertje opgedaan.
Nu vier dagen later, is die na een wondhelende pleister redelijk dichtgegaan, maar er rood eromheen. Ik kan mijn vinger moeilijk bewegen, en hij lijkt ook wat dikker. Is er iets wat ik er aan kan doen? En zou het noodzakelijk zijn om naar de dokter te gaan?
Het is overigens geen grote wond (2/3 cm) maar het was toch wel best diep..
Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38.6K

Antwoorden (7)

Als je vinger ook gaat "kloppen" moet je zeker naar de dokter gaan.
Tot die tijd kun je je vinger 3 x daags weken in water met biotex of soda.
Ook is het verstandig om er een nat verband om te doen.
Maar zodra je twijfelt, meer pijn krijgt, of zelfs koorts moet je direct naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Waarom wachten tot je koorts krijgt? Dan ben je al te laat en loop je achter de feiten aan. Je moet het voorblijven en de gok niet eens nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je voor dat iedereen met een rode vinger gelijk naar de dokter rent. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Een vinger die een beetje ontstoken is, geneest meestal gewoon: Daar is je lichaam zelf prima toe in staat.
Je moet zelf een beetje kunnen inschatten wanneer je lijf het niet meer zelf kan (als je bv koorts krijgt of er dikke pus uit de wond komt). Dan is het tijd om de dokter er even naar te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei het dan ook in de goede volgorde: 1. bij twijfel, 2. bij meer pijn en 3. bij koorts.
Ik ben het dan ook helemaal met skusme eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook ik ben het eens met skusme en kriz......
Het was verstandiger geweest om het wondje te ontsmetten, maar ik denk niet dat je er nu mee naar de dokter hoeft.
Houd in de gaten of je vinger nog roder wordt of echt gaat ontsteken: In dat geval moet je alsnog even naar de dokter.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een vinger die een beetje ontstoken is, geneest meestal gewoon: Daar is je lichaam zelf prima toe in staat.
Je moet zelf een beetje kunnen inschatten wanneer je lijf het niet meer zelf kan (als je bv koorts krijgt of er dikke pus uit de wond komt). Dan is het tijd om de dokter er even naar te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er een "kloppend" gevoel in hebt: kans op ontsteking, zou wel even naar de dokter gaan dan. Sowieso bij twijfel (ook al lijkt het niet de moeite waard): even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snee is dus ontstoken, maar dat weet je zelf ook wel neem ik aan. Ik zou toch even bij de huisarts langs gaan.
Hij kan onderzoeken of er pus uit gehaald moet worden en het adequaat behandelen. Ik zou niet op eigen houtje in Biotex gaan weken ofzo, omdat je zegt dat de wond 'redelijk' is dichtgegaan. Kan zijn dat de pus het volledig dichtgaan tegenhoudt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laatste wat je noemt, dan is het juist de bedoeling dat de wond open blijft door middel van weken en nat verband.
Klopt het !is het fel rood er omheen ,niet van nieuw vel ,maar het oude vel dikker ! Ja dan nu ff nr d dokter is btr dan het wk succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook de assistent even vragen gauw te kijken, zij kan dan beoordelen of de arts even moet kijken om te behandelen ofiets dergelijks. Ik denk als het een oppervlakkige ontsteking is dat het advies een natverbandje erom zal worden, laat je het ons nog even weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste bij een wond is niet om die in de eerste plaats dicht te krijgen maar of de boel schoon is. Ontsmetten kan weefsel doen versterven dat voor de genezing juist hard nodig is, vooral bij diepe wonden. Als een wond behoorlijk bloedt spoelt dat het vuil er meestal wel uit. Rijkelijk gebruik van kraanwater en desnoods het schoonboenen (kan best voorzichtig, hoor) van een schaafwond voorkomt ook veel later onheil.

Een beetje rood, een beetje dik en een beetje pijn kan doorgaans geen kwaad. Worden één of meer van die verschijnselen erg heftig, krijg je koorts of vertrouw je het om een andere reden niet dan doe je er verstandig aan om professionele hulp in te schakelen.