Kunnen honden die je lief vinden, aanvoelen dat je reumatische pijn in je tenen hebt?

Dit vraag ik omdat een hond van een iemand van de familie steeds mijn grote teen wil likken, terwijl ik daar artritis heb. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik denk dat die het weldegelijk aan kan voelen. Ik heb met min hond een hele goede band. En als ik ziek ben en ik lig op bed komt me hond naar boven omdat ik slecht naar beneden kan komen, als ik verdrietig ben komt hij me likken en troosten en als ik boos ben (maar niet eens op hem zeg maar) dan kruipt hij in een hoekje! Natuurlijk ruiken ze ook heel erg goed maar ze voelen ook een hele hoop aan hoor! Dat wij vaak niet ontvangen wat de hond uitzend betekent niet dat de hond niet ontvangt wat de mens uitzend.

Ik was een keer weg, en ik werd achtervolgt door een kinderlokker 15 km van huis vandaan. Me hond heeft thuis de boel gesloopt, omdat me ma nerveus was over waar ik nou was...

Honden zin heel erg gevoelig als het aankomt om e gevoel! En ik denk toch dat jij het wel goed voelt, die grote teen van je. De kans is dus erg groot dat die hond er meer weet van heeft dan je zou denken en het feit dat hij alleen die teen likt is voor mij duidelijk genoeg dat hij weet dat het zeer doet. als het echt pijn doet komt de hond meestal tegen je aan hangen, en likjes geven om je te troosten.

Hoewel honden natuurlijk ook bacterien bij zich dragen is een hondentong toch vaak nog schoner dan die van een mens, eraan laten likken kan dus niet veel kwaad en in sommige gevallen helpt het zelfs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

We kunnen het de hond niet vragen, maar waarschijnlijk voelt de hond het niet maar hij zal het wellicht ruiken.
Zoals bekend is het reukorgaan van een hond veel gevoeliger dan dat van ons.
Er zijn veel gevallen bekend van honden die lichamelijke afwijkingen van mensen bespeurden voordat die mensen zelf nog wisten dat ze wat mankeerden.
Ook zijn er honden die een epileptische aanval van het baasje voelen aankomen voordat de aanval werkelijk plaatsvindt.

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch eigenlijk he, de mooiheid van de natuur..
Honden likken vaker voeten, tenen ,handen en als ze de kans krijgen je gezicht en andere delen van je lichaam.
Ze likken elkaar ook en niet alleen als de andere hond een wond heeft maar bijvoorbeeld ook oorsmeer en andere viezigheid.
Waarom de hond jou grote teen uitgezocht heeft weet ik niet en het zou mij ook werkelijk niet interesseren want het is toch eigenlijk naar mijn mening gewoon een vieze gewoonte die bij honden hoort en waar wij mensen dan van kunnen zeggen "niet doen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of honden dit kunnen aanvoelen is nooit bewezen.
Maar ze kunnen ontzettend goed ruiken.... en dát is wel bewezen. Denk maar aan honden die mensen kunnen opsporen aan de hand van bijvoorbeeld een kledingstuk, drugshonden etcetc.
Ze kunnen ook ziektes ruiken bij de mens, zie onderstaande bron:
http://nos.nl/artikel/90444-honden-ruiken-ziekten-als-kanker-en-diabetes.html

"Honden kunnen ruiken of iemand kanker of suikerziekte heeft, blijkt uit onderzoek. Uit nieuwsgierigheid begon orthopedisch chirurg Hunt vijf jaar geleden een onderzoekscentrum om te kijken of er waarheid zat in verhalen over honden die hun baas bleven besnuffelen op plekken waar later een tumor bleek te zitten. De eerste test was een urinetest. Honden kregen een klein urinemonster en moesten de geur van blaaskanker opsporen. Een groot succes; in 56 procent van de gevallen lukte het de honden. De honden zijn inmiddels nog beter getraind. De dieren ruiken zeker honderdduizend keer beter dan de mens."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante link, Wendy.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Ga de jouwe nu ook even lezen ;-))
Misschien kunnen ze het inderdaad 'aanvoelen'. Daar zijn al vele verhalen over geschreven.
Artritis is een ontsteking van het gewricht. Het zou ook kunnen dat een hond die ontsteking kan ruiken.

Metingen hebben aangetoond dat het reukvermogen van een hond rond één miljoen keer beter is dan dat van de mens! Dat gaat eigenlijk boven ons voorstellingsvermogen.
De reukhersenen zijn in vergelijking met de mens ook veel groter. Bij de hond nemen ze tien procent van de hersenen in beslag tegen één procent bij de mens.

Onderzoekers uit Zweden hebben honden getraind die de geur van verschillende soorten baarmoederkanker kunnen onderscheiden. De honden kunnen niet alleen de aanwezigheid van een tumor ruiken. Ook kunnen ze verschillende typen kanker aanwijzen en onderscheid maken in de ernst van de aandoening. Blijkbaar ruikt baarmoederkanker voor honden anders dan een andere soort gynaecologische aandoening, zoals baarmoederhalskanker of baarmoederslijmvlies-kanker.

Ongelooflijk toch? Wie kan dan met zekerheid beweren dat een hond geen artritis kan ruiken?

Toegevoegd na 10 minuten:
Honden kunnen ook blaaskanker ruiken!

http://www.nujij.nl/honden-ruiken-kanker.3972315.lynkx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooooooooooooi hè!!! + meis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy :)