Hoe kan ik het beste op een gezonde manier afvallen?

Ik ben te zwaar. Ik ben een meisje van 15 jaar, ben 1.68m en 74k. Dit is dus echt te zwaar. Het probleem is dat ik zo ben geboren... Ik wil echt supergraag een beetje afvallen, maar wel gezond. Heeft iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon veel sporten, en gezonder eten

Let goed op de hoeveelheid eiwitten die je eet en drinkt. Veel mensen denken dat calorieën het probleem zijn, maar eiwitten is de grootste boosdoener waarom mensen slecht af kunnen vallen. Daarnaast is beweging ook wel goed.

Je moet gaan sporten en minder vette dingen gaan eten zoals chips en snoep

Laat frisdrank voortaan staan (ook Light frisdrank is niet beter om af te vallen zitten nog steeds schadelijke stoffen in). Daarnaast altijd beginnen met een ontbijt om je stofwisseling op te starten.

Bronnen:
Ervaring

Tip: eten naar wat je doet! Hier zijn trouwens al meerdere vragen over gesteld.

Vaste eetpatronen inlassen op een dag (minimaal 5 eetmomenten per dag), ongezonde tussendoortjes laten staan (neem in plaats hiervan bv een appel), minimaal 3x sporten per week. Hiermee ben ik al 10 kilo kwijt. Dan mag je zelfs in het weekend "zondigen" als je de nieuwe week maar weer enthousiast verder gaat. Succes!

misschien kun je langs de dieetist gaan?

Laat ongezonde tussendoortjes liever staan, neem een uitgebreid ontbijt en drink elke dag 3/4 koppen groene thee. Naast gezond eten en veel bewegen uiteraard. Een dietiste kan met jou een plan samenstellen waardoor je verantwoord af kunt vallen.

Gezond eten, (veel) bewegen. Je mag tussendoor natuurlijk wel eens een snack maar dit moet je combineren met bewegen. Niet te weinig eten, maar gezonder.

Ga bewegen, gewoon, hoeft niet overdreven. Fietsen naar school, trappen nemen etc. En verder goed eten. Begin met een goed ontbijt. Maar niet snoepen, geen snacks, niet te veel vet. Tussendoor fruit, boterham, komkommer, biscuitje... Eet vooral niet te weinig! Dan krijg je mogelijk te veel zin om te snoepen. Bovendien maak je je 'motortje' te zuinig en wordt het steeds moeilijker op gewicht te komen en te blijven! Wil niet te snel afvallen. Langzaam, maar blijvend en gezond! Sterkte!

Ga in de eerste plaats gezond eten. Geen calorie-arme light liflafjes maar volwaardige, zo min mogelijk geraffineerd voedsel, zoals volkorenbrood, verse groente en verder ook zoveel mogelijk helemaal zelf klaargemaakt eten. Wees niet bang voor een beetje vet want dat heb je nodig, zeker als je nog in de groei bent, in tegenstelling tot geraffineerde koolhydraten, zoals suiker en voedsel dat van wit meel is gemaakt. Als je dat op de wat langere termijn kunt volhouden kun je kijken welke hoeveelheden je nodig hebt. Als stelregel zeg ik altijd dat je beter het totaal van je voeding kun verminderen - neem van alles wat - dan dat je bepaalde soorten voedingsmiddelen moet laten staan. Hoewel je frisdranken en vruchtensappen beter helemaal kunt vermijden vanwege de overmaat aan suikers.

Hier zijn wat tips: ■Pak steeds de trap in plaats van de lift of roltrap. Dit helpt je om wat extra calorieën te verbranden. Het lijkt misschien niet veel, maar als je alle inspanningen van een maand optelt kan het toch behoorlijk oplopen. Op jaarbasis kan het wel zo’n 2 tot 3 kilo schelen. ■Als je zin hebt in een snack, neem dan een augurk of een stuk komkommer. Ze zijn lekker hartig en bevatten zeer weinig calorieën. Je verbrandt zelfs meer calorieën met het kauwen en verteren dan er in zitten. ■Drink vlak voor het eten een flink glas water om je maag al wat te vullen zodat je uiteindelijk minder eet. Je zult merken dat je sneller voldaan bent en misschien zelfs het dessert over wilt slaan. ■Drink geen frisdranken of vruchtensappen. Als je het veel drinkt en dit niet meer zou doen kan het op weekbasis wel zo’n 3000 calorieën schelen. ■Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Altijd eerst eten zodat je geen honger meer hebt. De chips, snacks, snoep en andere junkfoods zullen nu minder aantrekkingskracht op je uitoefenen. ■Laat je niet in de maling nemen door zogenaamde vetarme, dieet of light producten. Ze bevatten misschien minder vet maar vaak wordt dat gecompenseerd door extra suiker of koolhydraten. Let ook op met het nieuwe ‘ik kies bewust’ logo. Dit logo geeft aan dat het de ‘gezondste keuze’ is binnen zijn categorie. Terwijl een andere keuze, buiten de categorie, een veel betere zou kunnen zijn. ■Hang foto’s op je voorraadkasten en koelkast van hoe je er (weer) uit wil zien of van gebeurtenissen waar je naar toe moet zoals een bruiloft of een vakantie. Het zal je helpen de verleiding te weerstaan als je iets uit de voorraadkast of koelkast wil pakken om te snacken. En als je al bent afgevallen en fit bent kun je natuurlijk ook een foto ophangen van jezelf toen je wat dikker en niet erg fit was. ■Eet langzaam. Het duurt even voor de hersenen het signaal krijgen dat je vol zit. Als je maar langzaam genoeg eet geef je je lichaam de tijd om je hersenen in te lichten dat je genoeg hebt en dan kunnen je hersenen het signaal ’stoppen met eten’ afgeven. Bronnen: dieetblog.com

Volgens mij ben jij niet echt te zwaar..je zit nog op een perfect gezond gewicht. Mogelijk dat je er een kilootje of vier af kunt halen..maar meer zou ik je stellig willen ontraden. Je kunt beter wat aan je zelfbeeld gaan werken..want zoals veel meisjes van jouw leeftijd, ben je misschien wel wat al te kritisch ten aanzien van je eigen lichaam. Als je toch een paar kilo..zeg even vier..wilt afvallen, kun je het best een diëtiste raadplegen omtrent de noodzakelijk dagelijkse hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je van de voeding iets meer verbrandt dan dat je opneemt..door te bewegen. Na het eten is verreweg de beste tijd om wat te bewegen. Als je dan elke dag tweemaal daags een half uurtje b.v. stevig gaat wandelen..raak je al meer kwijt dan je hebt opgenomen. Na ongeveer drie kwartier stevig lopen..gaat je lichaam over op vetverbranding. Maar pas daarmee wel goed op..want voor je het weet ontneem je je lichaam de noodzakelijke reserves. Samengevat komt het erop neer dat je: Niet teveel, maar wèl gezond, eet en dat je lichaam méér verbrandt dan dat het uit de voeding opneemt. Een laatste opmerking: Ga niet over op 'niet eten' want anorexia is niet de weg die je moet willen gaan.. Groet, Ton

Googelen op Gezond afvallen en je hebt legio websites. Let erop jdat je bouw ook verantwoordelijk kan zijn. Doorgaans is minimaal 3 uur per week sporten minder eiwitten en zetmelen en water ipv frisdranken en juices nuttigen de beste wijze om slank door het leven te gaan.

Er zou misschien wel 12 kg af kunnen. Maar je bent ook nog aan het groeien. Dan is afvallen niet echt raadzaam. Maar probeer ook niet aan te komen. Verder is het een heel avontuur om te ontdekken hoe je op een mooi gewicht kan blijven. Ieder lichaam is verschillend, en door heel veel te proberen kun je erachter komen, waar jouw lichaam behoefte aan heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100