Hoe laag moet je temperatuur zijn voordat het verkeerd is?

Ik ben ziek geweest en had dus koorts, nu ben ik beter maar had ik ineens 36,3. dat bleek nog niet erg te zijn, maar wanneer is het wel verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De lichaamstemperatuur varieert bij normale gezonde mensen tussen ongeveer 37,5 tot 35,5 graden Celsius, of nog wel eens wat lager, vroeg in de morgen tijdens de slaap.

Onderkoeling begint als de lichaamstemperatuur zakt tot onder de 35 °C. Als de lichaamstemperatuur onder de 32 °C zakt, wordt de situatie kritiek en kan uiteindelijk dodelijk verlopen.

Lichaamstemperaturen onder de 27 °C zijn zonder medisch ingrijpen bijna altijd dodelijk, hoewel er gevallen bekend zijn waarbij een lichaamstemperatuur van 14 °C werd overleefd.