Orgaandonatie: Wat de is de houdbaarheid van verschillende organen?

Je hebt het verschil tussen heartbeating en non-heartbeating orgaandonatie. Het maakt denk ik wel uit of je een orgaan neemt via heartbeating of non-heartbeating voor de houdbaarheid van het orgaan. Wie kan me het antwoord geven op de vraag wat het verschil in houdbaarheid is van verschillende organen bij de 2 verschillende manier. Ik hoop dat ik mijn vraag zo een beetje duidelijk gesteld heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als het hart nog klopt zijn organen veel langer houdbaar dan wanneer het gestopt is. Na het overlijden van de donor (hersendood) kan d.m.v. beademing soms het hart nog enkele uren aan de gang gehouden worden, en voor het orgaan betekent dat bijna hetzelfde als wanneer de donor pas evenveel uren later zou zijn overleden (iets minder doorat er steeds meer verstoringen optreden in voedings- en afvalstoffen en hormoonhuishouding etc..) Na uitname van het orgaan is er een zeker tijd dat het orgaan nog bruikbaar is, die sterk verschilt per orgaan, en natuurlijk de wijze waarop het gepreserveerd wordt.
Voor weefsels als huid en hoornvlies bijvoorbeeld is de houdbaarheid heel lang, vooral als het weefsel in diepgevroren toestand bewaard wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Bij heart-beatingdonatie is er meer tijd tussen overlijden en uitname van het orgaan dan bij non-heartbeating. Dat heeft te maken met de zuurstofbehoefte van een orgaan om te kunnen blijven functioneren. Wanneer het orgaan eenmaal is uitgenomen, dan is de houdbaarheid tussen explantatie en implantatie hetzelfde. Voor meer en uitgebreidere informatie verwijs ik je naar de NTS. Je kunt ook mailen naar info@donorvoorlichting.nl