Als je de laatste pil van je strip genomen hebt, kan je er dan 1 of 2 pillen van een andere strip achteraan nemen en dan je stopweek hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dat kan als elke pil dezelfde concentratie hormoon bevat. Er zijn namelijk ook pillen met verschillende concentraties hormoon. Je kunt zo inderdaad de menstruatie proberen uit te stellen. Bij sommige pillen (Yaz en Qlaira) moet je een aantal tabletten, zonder werkzame stof, overslaan.

Je kunt bij pillen die dezelfde concentratie bevatten in principe ook door blijven slikken. Je hoeft niet eens te stoppen. Of je nu twee dagen doorslikt of een hele strip maakt niet uit.

Dit doorslikken van de pil heeft geen enkel schadelijk gevolg voor je gezondheid, beweren veel artsen. Een onderzoek door Amerikaanse College van Obstetrici en Gynaecologen wijst uit dat zelfs 99 procent van de artsen zegt dat het doorslikken van de pil onschadelijk is.

Waarom toch wordt aangeraden om een stopweek (een keer) in te lassen is o.a.:

1. omdat in de praktijk ondanks het doorslikken je een zogenaamde doorbraakbloeding kunt krijgen. Je wordt dan toch een soort van ongesteld tijdens het slikken van de pil. Dit kan af en toe gebeuren.

2. Om een soort van natuurlijke cyclus in gang te houden

3. Er mogelijk betere methoden zijn om niet meer ongesteld te raken met een lagere concentratie hormonen.

Kortom, ga even na wat het merk is van de pil die je gebruikt en lees in de bijsluiter na hoe je een stopweek kunt uitstellen. Of vraag het na bij de huisarts. De bijsluiter of de huisarts kan aangeven of de pil dezelfde concentratie bevat en of je een willekeurige pil kunt nemen van een strip, of dat je een specifieke pil (nummer) moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de standaard 1 fase pil hebt, kan dit zeker. Doe ik ook regelmatig.

Toegevoegd na 54 seconden:
Wel zorgen dat je de gebruikte strip apart houd. Na je stopweek moet je wel weer minstens een hele strip gebruiken. Laat die andere strip apart als je weer eens je menstruatie wilt uitstellen.
12 jaar geleden
Dit kan inderdaad ja. Ikzelf heb meestal een aparte strip voor dit soort gevalletjes. Soms wil ik mijn menstruatie iets uitstellen en dan slik ik 1 of 2 dagen door. Dit kan geen kwaad zolang je na je menstruatie maar wel met een volgende strip verder gaat en niet met die ene waar je er 2 extra van hebt gepakt want dan klopt de cyclus niet meer en raak je alles een beetje door de war.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de klassieke pil hebt met 21 dezelfde pilletjes kan je ook gewoon de volgende hele strip door blijven slikken zonder stopweek. Het is niet de bedoeling om de ene keer 23 pillen te nemen en na de stopweek 19 (overgebleven) pillen. Als je een keer 2 pillen extra slikt kan je dat stripje wel bewaren voor als je dit een andere keer nog een keer wilt doen. Het is voor het overzicht niet aan te raden om steeds "halve"stripjes te nemen omdat dit wel erg verwarrend is.