Waarom worden de voornamen zoals Christiaan en Theo afgekort tot Chr. en Th. en waarom niet gewoon C. en T.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Iemand die Theodoor heet, mag zijn naam afkorten tot zowel T. als Th. De h kan dus bij de voorletter worden getrokken, net als bij namen die met Ch of Ph beginnen (Christiane, Philip). Dit gebruik is vermoedelijk gebaseerd op de – meestal Griekse – herkomst van zulke namen: in het Grieks worden de combinaties th, ch en ph elk als één letter geschreven. (De Griekse namen van deze letters zijn respectievelijk theta, chi en phi.) De naam Theodoor is aan het Grieks ontleend, dus het is niet zo vreemd dat soms Th. als initiaal wordt gekozen.

Het opnemen van de h bij de voorletter is een oud gebruik. Een echte regel is er nooit voor geweest. Er bestaan ook 'initialen' als Chr. en Joh., terwijl dit met uitspraak of herkomst niets meer te maken heeft. Omdat er geen regel voor is, kan degene die Theodoor of Theresia heet zelf kiezen of hij of zij alleen de eerste letter als voorletter gebruikt of ook de h erbij zet.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat het zo is afgesproken en omdat die letters in andere talen soms wel zo bestaan/niet bestaan. Zowiezo is Ch eigenlijk altijd samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'ch' en 'th' in deze namen komen oorspronkelijk uit het Grieks (om precies te zijn: de namen komen oorspronkelijk uit het bijbelse nieuwe testament in het Grieks).

In het Grieks worden deze klanken ieder aangeduid met één letter. Vandaar dat ze ook in andere talen 'Ch' en 'Th' vaak zien als het initiaal, en niet simpelweg 'C' en 'T'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is uiteraard aan de naamdrager zelf om deze traditie te doorbreken. Als ik Theo zou heten zou ik gewoon T. gebruiken. De enige logische afkorting die ik wel begrijp is de Ph.
Philip begint namelijk een"F" klank, anders zou je Pilip heten. Dan heeft het wel een functie dat je wel de combinatie Ph gebruikt.