Is een huisarts vaker ziek ?

Dagelijks wordt een huisarts bezocht door
zieke mensen. Vaak hoesten of kuchen ze
ook nog eens. Ik zie weinig huisartsen met
een mondkapje.
Zij komen dus meer dan gemiddeld in aanraking
met besmettelijke virussen. Zijn zij hierdoor ook
vaker ziek dan ''gewone'' mensen of hebben zij
een soort immuniteit opgebouwd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje, goeie vraag... nooit zo over nagedacht trouwens...

Het beste antwoord

Een huisarts is niet vaker ziek dan de gemiddelde mens. Dit komt inderdaad voor een deel omdat hij/zij immuun is geworden voor bepaalde virussen. Ook staan huisartsen, net als alle andere medewerkers in de gezondheidszorg, op de lijst voor de jaarlijkse griepprik (en dit jaar dus ook op die voor de prik tegen Mexicaanse griep). Daarbij heeft een arts tijdens zijn/haar opleiding geleerd welke preventieve maatregelen hij/zij moet nemen om besmetting niet van de ene op de andere patiënt over te brengen (met zichzelf als tussenschakel). Gelukkig maar want als de huisartsen bij elke uitbraak van griep zelf geveld wordt, hebben we echt een probleem!

Hoe prettig het is dat je immuniteit kunt opbouwen, ervaar ik zelf ook. Ik werk met jonge kinderen en weet inmiddels waaraan zij de naam 'snotneus' te danken hebben. Als ik een stagiaire heb, weet ik dat ik na ongeveer een maand opgebeld word door de stagiaire in kwestie, die dan nauwelijks kan praten van verkoudheid en zich dus ziek meldt. Zelf ben ik bijna nooit verkouden of heb griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het begin wellicht, als ze net hun praktijk begonnen zijn of tijdens de opleiding. Maar wanneer je met zoveel virusjes en verkoudheden in aanraking komt, wordt je weerstand natuurlijk op een gegeven moment juist enorm ; dan heb je bij wijze van spreken 'álles al een keer gehad'.

Hetzelfde zie je bij kinderen die voor het eerst naar school gaan ; aan de lopende band lopen ze te snotteren, en op een gegeven moment is het over. Zo tegen groep 3 is de weerstand voor al die huis- tuin- en keukenverkoudheidjes wel ongeveer opgebouwd, en vallen er elk jaar minder kinderen uit tijdens de wintermaanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wat administraties gedaan van huisartsen, en gezien het groot aantal keren dat er iemand werd ingehuurd voor waarneming kan je bijna wel concluderen dat huisartsen vaker ziek zullen zijn (of ze gaan gewoon vreselijk vaak op vakantie).

Ik denk overigens dat huisartsen in allerlei risicogroepen terecht komen en derhalve altijd wel worden ingeënd tegen ziektes (bijvoorbeeld de Mexicaanse griep, maar ook de normale griepprik etc).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het wel logisch vinden als huisartsen vaker ziek zijn dan anderen. Misschien worden ze wel overal tegen ingeënd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk doen ze er alles aan om zelf zo min mogelijk kans te hebben op besmetting - mijn huisarts heeft bijv 's zomers en 's winters (brrrrr als je je uit moet kleden....) het raam open staan, en wast na een besmettelijke patient haar handen. En haar immuniteit zal best heel goed zijn - én ze heeft 2 kleine kindjes, waarvan er 1 naar de speelzaal gaat.
Maar er zijn nog veel meer banen te bedenken waar je veel meer dan gemiddeld aan besmettingen blootstaat, want je bent al "aanstekend" vóór je zelf de verschijnselen hebt - denk maar aan bestuurders in het OV, de mensen die 8 uur aan de kassa zitten, tandartsen, mensen die in bedrijfskantines of in vliegtuigen werken (en niet na elke nies van een klant hun handen kunnen wassen...)
Het is soms gewoon niet te voorkomen dat je een besmetting oploopt - zodra je weerstand door wat dan ook even wat minder is, kan je aan de beurt zijn.