Kan je voetschimmel bestrijden met betadine jodium ?

Ik heb een schimmel opgelopen tussen mijn tenen, maar ik wil geen giftig medicijn gebruiken om het te bestrijden. Kan ik met betadine jodium de schimmel ook wegkrijgen.

( Het is zo'n kleine kleurloze schimmel die je huid tussen de tenen doet ontvellen , niets ernstigs , en niets vies )

Toegevoegd na 47 seconden:
Ik heb schone voeten hoor , was ze elke dag met zeep , geen voetengeur ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok @ Loenie , dat ga ik onthouden !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel ervaring met Oregano Oil . Destijds in Canada gekocht . Scherp spul dat brandt. Maar dan ruiken mijn voeten scherp naar Oregano.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voetschimmel heeft niets te maken met hygiëne hoor, het is vreselijk besmettelijk :/

Antwoorden (5)

Volgens Betadine wel:

Hoe behandel je voetschimmel?

Was de voeten 1 á 2 keer per dag met Betadine Scrub. De zeep met een beetje water goed inwrijven totdat het gaat schuimen. De zeep vervolgens afspoelen met water.

De open(gekrabde) huid tussen de tenen kan daarnaast ook worden behandelt met Betadine Zalf of Oplossing.

--- Overigens is dit ook geen schoonn goedje hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja werkt hartstikke goed!
(ook evt tegen zweetvoeten, maar je geeft aan daar geen last van te hebben)

Denk ook aan je schoenen en sokken. Misschien overbodig maar doe elke dag schone sokken aan. Gebruik het liefst in je schoenen een strooipoeder zoals daktarin of een spray als lamisil. Dat is een schimmeldodend middel maar dan hoef je het niet op je voeten te doen. Dit voorkomt dat je je voeten behandeld en het dan weer besmet met je schoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar behandelen met Dermonal is ook een goede, natuurlijke methode:

Dermonal heeft een antimicrobiële werking die de groei van schimmels en gisten op natuurlijke wijze tegengaat.

Met één tot twee keer per week een ontspannend voetenbad (gedurende 15 minuten) wordt de schimmelgroei onderdrukt, zodat de huid weer gezond wordt. Binnen enkele dagen is het resultaat merkbaar zonder enige bijwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zonder enige bijwerking" bestaat niet, tenzij er helemaal geen werking is.
Om te beginnen: Betadine jodium is óók gif... Eenvoudige voetschimmel (ook wel zwemmerseczeem) kan met jodium bestreden worden (vroeger gebruikte men met wisselend succes jodiumtinctuur. De moderne behandeling van voetschimmel is echter met specifiek op de schimmel gerichte middelen. De bekendste maken gebruike van miconazol of clotrimazol als werkzame stof. in tegenstelling tot betadine tasten deze stoffen de normale huidflora niet aan.
Daarnaast: schimmels gedijen het best in een vochtige omgeving, die niet te zuur is (liefst licht alkalisch) Door de voeten regelmatig te wassen met water en zeep (dat licht alkalisch is...) wordt het ontstaan van voetschimmel dus bevorderd. Was de voeten dus liefst met een modern, huidvriendelijk product met een huidneutrale pH waarde (dat is aan de zure kant pH 5,5) Na het wassen goed drogen (vooral tussen de tenen) en zo nodig droog föhnen. Dagelijks schone sokken, en bij herhaald terugkeren van de infectie de schoenen behandelen met miconazol strooipoeder.
Als de nagel aangetast is kan je beter via de huisarts een middel vragen dat geslikt moet worden. Uitwendige middelen dringen niet diep genoeg door, en de nagel blijft een infectiebron voor de rest van de huid.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bestrijd al jaren eenvoudige schnimmelinfecties (ook tussen de tenen) met een jodiumoplossing (bv Betadine). 's morgens en 's avonds aanbrengen, even laten opdrogen en een paar dagen tot een week volhouden. Ook nagelschimmel kun je zo bestrijden, maar dan moet je het zeker een paar weken volhouden. Gebruik wel de vloeibare Betadine-oplossing en geen vette Betadine zalf. Die laatste werkt minder goed, heb ik gemerkt.