Is het mogelijk dat de mexicaanse griep via voesdel gaat reizen?

stel ik werk in een fabriek en ben verkouden, het blijkt later mexicaanse griep. ik heb met mijn handen eten aangeraakt en dat is nu onderweg naar de supermarkt.
is het dan mogelijk dat de klant de mexicaanse griep krijgt?
(even voor de duidelijkheid dit gaat niet over mij ik heb die grie niet en werk niet met levensmiddelen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

besmetting kan ook door druppels speeksel, ze waarschuwen je nu toch dat je vaker je handen moet wassen?
nou, en het heeft geen nut om je handen te gaan wassen als je het virus zogenaamd inademd, toch?

stel je voor dat iemand de hand voor zijn mond doet (moeten meer mensen doen) en die gene schud daarna je hand en jij gaat lekker met je handjes eten bij de mac? er vind wel degelijk besmetting plaats. daarom dus handen wassen.

maar om nou op de vraag terug te komen, mischien is het wel zo dat bacterien die ergens ingeniest worden (en daarna vacuum verpakt worden) mee kunnen reizen, ligt er aan hoe lang ze zonder zuurstof kunnen?

maar niezen op een bord, en de ander eet daar gewoon van denk ik ook dat er besmetting plaats kan vinden. raar trouwens dat mensen denken dat je aleen maar een virus te pakken kan krijgen via virussen inademen????

vaak zie je gewoon mensen door de lucht niezen zonder hand voor de mond (lekker nat!) en zo kan een ander ook besmet raken, kijk maar naar die scholen overal. (de meeste kinderen hebben het al niet van hun ouders meegekregen dat ze een hand voor de mond moeten doen met hoesten en niezen). op scholen vind heel vaak druppelinfectie plaats, fijn voor de kindjes met bronchitis.... not! maarja wat doe je er aan? laten we hopen dat de ouders alert zijn dit jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Nog nooit is van een griepvirus gemerkt dat het zich via voedsel kan verspreiden. Je moet echt de virussen door inademing binnenkrijgen om besmet te raken.
Mensen met griepverschijnselen moeten uit voorzorg wel uit het productieproces worden weggehaald.
14 jaar geleden
De Mexicaanse Griep is alleen 'Airborn' zoals ze dat noemen. Dat je dus alleen via de verspreiding van omgevingslucht ziek zou kunnen worden. Daarbij schat het RIVM dat het net als bij de gewone griep +/- 4 uur zal duren, voordat je een ander besmet hebt...

Los hiervan worden verreweg de meeste levensmiddelen 'diep ingevroren', voordat deze naar de supermarkt getransporteerd word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik hoor van verplegend personeel dat je het heel goed met je handen kunt verspreiden. bijvoorbeeld als je iemand met griep aan zijn hand (van het niezen ofzo) een hand geeft en daarna je gezicht aanraakt, is het al gebeurd. Het is dus ook mogelijk eten met je handen te besmetten, waarna een klant in de winkel dit weer aanraakt en het besmet raakt. lang niet al dit eten is diepgevroren hoor. En wat denk je van een restaurant. De kok niest in zijn hand, legt je entrecotje netjes op je bord en alsjeblieft, één entrecotje influenza! En denk nou niet dat al die mensen superzorgvuldig zijn, bij hun 40ste entrecotje zijn ze alleen nog maar moe ( en ze voelen zich niet lekker, want ze hebben de griep onder de leden) en wassen hun handen niet meer.