Koortsblaasjes ( Herpes simplex type 1) hoe is het besmettelijk ?

hoe is het besmettelijk ? waneer ? en ook bv. als het rond de geslachtsdelen dan moet je met condoom en mag je zoen als ze het daar niet heeft ? of andersom ?

Toegevoegd na 8 minuten:
vergeten als je geen symptomen hebt kun je dan nog besmet geraken door seksueel contact ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja en dat is verdorie lastig xd

Het beste antwoord

Koortsblaasjes op de lip:
Het virus heeft buiten het menselijk lichaam slechts een korte levensduur. Besmetting vindt voornamelijk plaats door direct contact met het virus. Besmetting is mogelijk via rechtstreeks huid- of slijmvliescontact (zoenen, seksueel contact), maar soms ook via bepaalde gebruiksvoorwerpen. Ook door aanraking met de vingers van de herpesuitslag (koortsblaasjes, herpeszweertjes of met korstjes bedekte ingedroogde blaasjes) kan het virus worden overgebracht. De mogelijkheid bestaat dat daardoor de herpesinfectie ook op een andere plaats van het lichaam wordt overgebracht.

Herpes rond de geslachtsdelen en anus:
Het is belangrijk te weten dat tijdens de herpesaanvallen de geslachtsdelen of de anus zeer besmettelijk zijn, waardoor de infectie gemakkelijk kan worden overgebracht bij seksueel contact.

Het herpesvirus kan nog worden afgescheiden wanneer de patiënt geen verschijnselen meer van de infectie heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hallo, herpes simplex 1 en 2 zijn allebei besmettelijk wanneer iemand dat heeft. Besmetting vindt plaats door direct contact, huid op huid.
Hoewel 1 gezien wordt als de lippen variant en 2 als de genitale variant, kunnen beide varianten op beide plekken voorkomen. Iemand met een koortslip kan dus besmet zijn met de 2 variant door een kus van iemand anders met een koortslip variant 2. En andersom, iemand met een besmetting op de genitale kan 1 variant hebben. Het verschil is tussen 1 en 2 is dat de type 2 variant heftiger is, zowel in duur als frequentie (hoe vaak je het krijgt).

Dus, wanneer je partner een koortslip heeft, zal ik hem/ haar niet zoenen en oraal bevredigen. Het is dan wachten tot de blaasjes zijn ingedroogd...

Voor het geval je toch besmet raakt: de eerste infectie, ookwel de primo infectie genoemd, kan zeker met variant 2 heel heftig verlopen. De blazen staan dan letterlijk in je gehele mond en/of tussen je benen... De huisarts zal het vaak niet herkennen en je een antibiotica kuur meegeven. Herpes simplex is echter een virus, dus daar heb je een anti-viraalmiddel voor nodig. Je kunt dan om een kuur zelitrex (pillen) vragen. Maar goed laten we niet op de zaken vooruit lopen. Voor nu: even geen lip/ genitaal contact...boehoe ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem bij antivirale middelen tegen de herpesvirus is dat ze binnen 48 uur ingenomen moeten worden om effect te hebben, maar men merkt meestal pas na 48 u dat men een koortslip heeft.