Moet ik mezelf veranderen? (zie uitleg)

Als ik ècht lekker in mijn vel zit, word ik sarcastisch. Niet met opzet gemeen, maar dan vergeet ik dat het wel eens beledigend over kan komen op anderen. Ik heb dus niet de bedoeling anderen te kwetsen, maar wil ook graag dicht bij mijn eigen persoonlijkheid blijven. Ik kan zelf goed tegen anderen die sarcastisch naar mij zijn, ben er mee opgegroeid en heb ook zelfspot.
Ik wil niet voortdurend op mijn woorden hoeven letten, niet als ik juist lekker in mijn vel zit. Mijn woorden gaan niet meer door de filter, de rem is eraf, zeg maar. Dat voelt juist heel prettig, maar niet nadat blijkt dat ik er iemand mee gekwetst heb.
Ik wil geen vijanden maken, maar ook mezelf kunnen zijn. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb het zelfde 'probleem' haha

Antwoorden (8)

Waarom moet je veranderen als je sarcastisch bent? Natuurlijk kan je rekening gaan houden met anderen, maar dan ben je niet meer jezelf en blijkbaar hoort sarcasme bij je.
Wat je zou kunnen doen is, mocht je bij jezelf denken dat je te ver bent gegaan in je humor, naderhand je excuses maken en uitleggen dat dit jouw humor is. De andere kan hier dan weer op reageren en daar leren jullie allebei van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voordat je begint aan je verhaal kijken wat voor mensen er om je heen zitten.
inschatten wat je wel en niet kan zeggen.
dan pas aan je verhaal beginnen.
wat voor de 1 een grappige opmerking is hoeft niet voor een ander zo te zijn.
is een kwestie van je zelf aan leren. kan je een hoop problemen en onaangename verassingen voorkomen.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een een paar sarcastische en beledigende opmerkingen weg te laten verandert niet wi je bent. Het getuigt van enige medeleven en empathie naar anderen toe. Het is een keuze die je zelf maakt! Ga je hiermee door; verlies je vrienden en jaag je anderen tegen je in het harnass.
"ik ben wie ik ben" is geen reden danwel smoes om kwetsend en beledigend naar anderen toe te zijn.
Nogaals; de keuze is aan jou.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen kunnen met scherpe grappen, insinuaties of sarcastische opmerkingen iemand kleineren of de grond in boren. Als een sluipschutter liggen ze op de loer om bij elke gelegenheid die zich voordoet iemand neer te halen. In feite is dit vijandig gedrag, met een humoristische dekmantel.

Je verzet je hier niet graag tegen, omdat je een confrontatie uit de weg wilt gaan. Maar daardoor komen de grappenmakers weg met hun gedrag.

Meestal ontwijkt zo iemand de vraag met een opmerking als "het was maar een grapje" of "jij kunt ook nergens tegen". Maar jouw vraag verkleint de kans dat hij blijft volharden in dit gedrag.

Een hardnekkige geval moet je aanspreken op zijn gedrag. Ga daarbij niet in discussie over de waarde van zijn humor. Vertel hoe jij het beleeft. Maak duidelijk dat je er niet van gediend bent. Wijs hem erop hoezeer zijn gedrag de werksfeer verpest. Stel grenzen aan de grappenmakerij. Grappen met een racistische of seksistische ondertoon en dergelijke zijn niet aanvaardbaar.

Misschien confronterend deze tekst, maar sommige mensen kunnen er niet mee omgaan en kun je (onbedoeld) kwetsen of pijn doen. Voordat je rake opmerkingen plaats eerst nadenken voordat je er wat uitflapt dan houd je de sfeer ook gezelliger.
Sommige mensen zijn niet adrem of assertief deze blijven lang nadenken over de geplaatste opmerking en denken dat je het meent, dit kan hun erg kwetsen en pijn doen.
Misschien beter eerst nadenken of een reactie/opmerking wel kan in het gezelschap waar je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik me afvroeg is wat je gedrag een beetje aanpassen, met jezelf niet meer zijn te maken heeft?

Zelf ben ik ook wel eens sarcastisch, maar probeer dit niet te vaak te zijn. Ik zelf vind het heel hinderlijk als iemand constant sarcastisch is. Vind dat de sfeer niet ten goede komen.

Probeer het een beetje te doseren is mijn advies + kijk naar wat voor persoon je voor je hebt (kan hij/zij er tegen?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herken het!denk het zelf ook wel eens en vind het jammer dat mensen er vaak niet tegen kunne:De enige vraag die je je kunt stellen is of je die mensen wilt blijven ontmoeten!Die keuze maak jij!En dan ben je dus ook jezelf! Gelukkig hebben we veel verschillende "jezelfen"en gevoel en verstand genoeg om anderen niet zeer te doen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet zozeer een kwestie te zijn dat mensen 'er niet tegen kunnen'. Jij gaat wellicht te ver!
Waarom moet je veranderen als je sarcastisch bent? Natuurlijk kan je rekening gaan houden met anderen, maar dan ben je niet meer jezelf en blijkbaar hoort sarcasme bij je.

Wat je zou kunnen doen is, mocht je bij jezelf denken dat je te ver bent gegaan in je humor, naderhand je excuses maken en uitleggen dat dit jouw humor is. De andere kan hier dan weer op reageren en daar leren jullie allebei van!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt niet je bedoeling is om anderen te kwetsen kun je proberen dingen met een big smile te zeggen, dat haalt de scherpe kantjes van je woorden af en het maakt mensen duidelijk dat je het niet gemeen bedoeld. En zeg vooral ook "ja, ik ben nou eenmaal een sarcast, maar ik bedoel het niet zo hoor, het komt gewoon zo rot m'n strot uit, haha".