Wat is het spul dat ik van mijn huid kan schrapen?

Als ik met mijn vingertoppen heel hard over mijn huid wrijf, komt er soms iets los dat nog het meeste lijkt op de restjes gum die van je gum loskomen wanneer je een potloodtekst uitgumt - maar dan (gelukkig) niet zo zwart.

Dit gebeurt voornamelijk aan de bovenkant van de romp, op bottige gedeelten. Bijvoorbeeld bij de schouderbladen, of op de ribben links en rechts van het borstbeen.

Dit gebeurt ook vrij kort na het douchen.

Is dit huidvet? Wat is het, waar komt het vandaan?

Toegevoegd na 36 minuten:
Dank voor alle antwoorden.

Extra uitleg:

*Direct* na het douchen treedt het bijna niet op, zeker niet als ik met zeep en licht-ruwe washand heb staan schrobben. Maar een uurtje of drie, vier later kan ik die "gumrolletjes" wel weer maken.

Ontstaat dat huidvet/talg/dode huidcellen zo snel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is de afscheiding van de talgklieren en restanten dode huidcellen. Talgklieren komen verspreid op het lichaam voor. Op plaatsen waar geen haren voorkomen, zoals de voetzolen, aan de binnenkant van de handen komen geen talgklieren voor. Deze talgklieren zijn niet verbonden met een haarzakje, maar geven hun product direct naar buiten af. De wanden van talgklieren bevatten een kiemlaag welke steeds nieuwe cellen aan aan de binnenkant van de klier aanmaakt. Deze cellen maken inwendig talg aan. Op een zeker moment barst de cel en stroomt de talg naar buiten, ook de resten van de cel worden onderdeel van het talg. Het talg wordt samen met het zweet over huid en haar verdeeld. Talg houdt het haar en de opperhuid vettig, zodat deze beter waterafstotend is. Daarnaast verhoogt het de weerstand tegen ziektekiemen en irriterende stoffen. Het buitenste laagje van de huid (de opperhuid) bestaat vooral uit hoorncellen wordt gemiddeld elke 30 dagen volledig vervangen. Deze cellen worden voortdurend nieuw gevormd in de onderste laag van de opperhuid. De cellen vermeerderen zich door deling. De nieuwgevormde hoorncellen schuiven steeds een beetje op naar de oppervlakte van de huid omdat ze door de voortdurende aanmaak van nieuwe cellen naar boven worden geduwd. Wanneer de cellen hoog in de opperhuid komen te liggen gaan ze dood, toch blijven ze nog heel belangrijk! Deze celskeletten vormen namelijk samen een heel sterk pantser, dat moeilijk doordringbaar is voor ziekteverwekkers en bovendien uitdroging van de huid tegengaat.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talgklier
http://www.huidinfo.nl/huid.html

Door het warme douchen is je huid wat week, en je kunt de dode huidcellen, met het daarin genestelde vuil, dan als rolletjes van de huid wrijven. Behalve de plekjes die jij noemt, zijn de wreven van je voeten ook altijd goed voor gumrolletjes.

Niet alleen huidvet, ook oude huidcellen. Gemixt met talg en zweet van je vingertoppen komt dat er als je wrijft met veel druk van af in een soort rolletjes. Je hebt dit veel minder snel als je zo af en toe de huid scrubt. Het is niet schadelijk, en betekent niet dat je niet schoon zou zijn.

Probeer het eens onder je voeten na het douchen,dat is soms wel even schrikken. Van binnen uit groeien we een heel klein beetje aan en van buiten sterven we een heel klein beetje. Bij het douchen, wat we zo graag doen om schoon te worden, wassen we met zeep ook onze beschermlaag weg waardoor we vaker/eerder bacterieen en schimmels op kunnen lopen. Te veel douchen betekend dus ook eerder een infectie, of we moeten geen zeep gebruiken. Bij het wrijven komt dus huidvet en huidschilfers en nog wat andere afvalstoffen, los van onze huid. Best mogelijk dat onze huid extra veel stoffen aanmaakt als reactie op te veel douchen.

Dode huidcellen, zweet, stof en vuil die in je porieen zijn vast zijn komen te zitten. Als je lang in bad ligt of onder de douche blijft weken, kun je het er allemaal af halen en wordt je huid heel zacht, schoon en glad. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een scrubhandschoen of zeezout. Mensen in Skandinavie gebruiken de sauna om te weken en voelen zich niet schoon na een douche of bad. In landen die een badhuizencultuur hebben (Japan, Turkije, Marokko bijvoorbeeld) kunnen bezoekers wel een halve dag in het badhuis blijven waar ze zelf of door een professionele 'schoonmaker' die de dode huidcellen verwijderd, spieren masseert en hun botten kraakt. Ook thuis zullen ze nooit een paar minuten douchen maar minstens een uur hun huid weken en scrubben. De Slavisch/Russische culturen hebben de kuuroorden met bronwater bijvoorbeeld. De westerse wereld heeft de spa's en kuuroorden waar je een modderbad kan nemen en andere behandelingen kunt laten doen. Sauna's zijn hier meer voor de ontspanning en het zwemmen. Als je bent verbrand door de zon kun je na een paar dagen ook grotere huiddelen 'pellen' maar dit is niet aan te raden want dat is verbrande huid die er eigenlijk nog niet klaar voor is weggewassen te worden en dat maakt de resterende huid gevoelig en teer.

Wat natuurlijk ook kan is dat je aan het vervellen bent. Ben je vorige week verbrand geweest van de zon....! Gewoon bij de drogist een scrubhanschoen kopen. Onder de douche een á twee keer per week scrubben ( wassen) met een ( rode dove) creme douche en daarna lekker insmeren met een ( rode dove) body butter. Die "gumrolletjes"zijn dode huidcellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100