Hoe kan het dat de een om zich te concentreren alles stil moet hebben, en de ander zich het beste concentreerd met muziek die hard staat?

Mijn zus is namelijk de eerste, en ik de tweede. Leren doe ik het liefste in een rumoerige, lawaaierige plek. Of met muziek aan. Maar mijn zus is al afgeleid als iemand te hard kucht ofzo.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het je kunnen concentreren op bepaalde materie afhangt van het buiten kunnen sluiten van storende factoren; bij de één zijn "storende factoren" inderdaad geluiden en bewegingen buiten hem/haar zelf ( zoals bij je zus), maar bij de ander zijn storende factoren nu juist zijn/haar EIGEN afleidende gedachten en in dat laatste geval ben je dus gebaat bij geluiden van buitenaf ( die je ervaart als een soort prettig achtergrond geroesemoes), om je beter op je onderwerp/huiswerk e.d. te kunnen concentreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zal te maken hebben met je persoonlijke concentratievereisten. De een is gebaat bij stilte en raakt in de war bij afleidende geluiden. De ander kan zich veel beter richten op het werk als er omgevingsgeluid is.
Concentratieproblemen heeft ook niet iedereen. Het is volgens mij vooral een hersenkwestie, maar ook een karaktertrek.