Kun je kanker krijgen door het ontvangen van donor bloed?

Naar mijn weten zijn kankercellen niet te detecteren en uitzaaiing geschiedt toch via de bloedbaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Niet direct via het bloed..wel indirect omdat je via het bloed allerlei infecties/virussen kunt oplopen die op den duur mogelijk kanker kunnen veroorzaken.. HIV bijv. kan leverkanker veroorzaken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn optiek is kanker een symptoom van een ziekte. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de bepaalde wijze waarop je in het leven staat.
Wanneer men kanker krijgt dan wordt in eerste instantie de kanker bestreden. Dat is natuurlijk ook goed. Maar ook zou de oorzaak bestreden moeten worden, want dan het lichaam zelf de kanker kunnen verslaan.

Iedereen krijgt volgens mij zelf wel 1000x een vorm van kanker. Alleen zal hier het lichaam het zelf kunnen oplossen.

Ik zelf geloof ook niet in erfelijkheid. Maar wel dat moeder en dochter in dezelfde omstandigheden worden opgegroeid en waarschijnlijk ook met dezelfde wijze in het leven staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als antwoord op je vraag: Nee ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus kanker is geen ziekte? Een symptoom? Wat een zweverige flauwekul. Kanker is wel degelijk een ziekte en kan iedereen overkomen, hoe je ook in het leven staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel zeker (ook) erfelijk, ik ken een familie die gendrager is, verselijk, jonge mensen met kleine kinderen die overlijden aan deze vreselijke ziekte, je doet nu net of mensen er zelf van alles aan kunnen doen terwijl ik zeker weet dat dat niet zo is, helaas. Ik vind het boute uitspraken van je waarmee je een hoop mensen zult raken.
Een mens heeft eigenlijk altijd 'kanker', in die zin dat er voortdurend cellen zijn die zich meer delen dan zou moeten. Normaal zorgt ons immuunsysteem ervoor dat die cellen die in de fout gaan worden vernietigd.
Pas als ons immuunsysteem het laat afweten krijgen die 'foute' cellen de kans uit te groeien tot een gezwel (kanker dus).
Een stof van buitenaf kan dus alleen voor kanker zorgen als ons immuunsysteem wordt ondergraven.
De aanwezigheid van kankercellen in donorbloed zou dus nooit een probleem voor ons lichaam hoeven te zijn. De aanwezigheid van virussen is een ander verhaal, die kunnen wel een gevaar voor ons immuunsysteem betekenen.