Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vraagje over de pil

hallo ik ha een vraagje.. ik ben pas bij de huisarts geweest en de pil aangevraagd. was allemaal geen probleem en kon hem zo mee krijgen, maar mijn moeder en mijn zus hebben allebij microgynon en me zus kreeg die ook als eerste toen ze de pil aanvroeg maar ik heb ethinylestradiol gekregen. is daar een bepaalde reden voor??? en kan ik beter een andere pil aanvragen want dat heb ik ook weleens gehoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
663
Kimath
12 jaar geleden
Ik had ook microgynon en nu heet het ethi..
Is hetzelfde, maar andere leverancier ofzoiets. Werking is gelijk, ik heb nergens last van.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat jij hebt gekregen, heet een locopreparaat. Een medicijn wordt door een bepaalde fabrikant gemaakt, die heeft daar het alleenrecht op. Dat recht verloopt na een tijdje, en dan kunnen andere fabrikanten hetzelfde middel maken onder een andere naam - vergelijk het maar met merkmiddelen en huismerken. De huismerken zijn per definitie goedkoper.
De werkzame stoffen, waar het om gaat, zijn hetzelfde.
Dat je zus en je moeder nog steeds Microgynon (merkmedicijn) krijgen, zal komen omdat jullie apotheek geen beleid heeft om standaard het goedkoopst mogelijke medicijn aan te bieden en de zorgverzekeraar daar ook niet erg op aandringt.

In sommige gevallen kan het wel uitmaken: ik slik medicijnen met een soort coating, die niet in de maag mogen oplossen. Ik kreeg tijden terug een locopreparaat, dus met exact dezelfde werkzame stof, maar blijkbaar was de omhulling net iets anders, want ik kreeg (onder andere) heel erg last van m'n maag. In overleg met de apotheker krijg ik dus weer het merkmiddel.
Dat zal bij de pil niet veel schelen denk ik, maar goed, dit om aan te geven dat het voor de werkzame stof niet uitmaakt maar dat het soms dus wel kan uitmaken voor jezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden