Wat is en van de belangerijkste dingen waar ons volk, nederlanders, mee op groeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Fietsen denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zingeving is t bejangrijkat in t leven.
Tenminste, dat lees ik juist in psy magazine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha heb je de psychologie met antwoorden op 99 vragen?? Naast zingeving stonden er nog een paar bij of niet?
Als je in het buitenland bent, en je zegt dat je uit Nederland komt, zijn er altijd wel dingen waar ze dan aan denken. Die zijn namelijk 'typisch Nederlands'. Sommige zijn erg verouderd, zoals klederdracht, eigenlijk niemand loopt daar meer in rond. Toch staan klompen en klederdracht nog bij de lijst met wat typisch Nederlands is.
Hier volgt dus een lijst met typisch Nederlandse dingen:
Bouwstijlen (zoals trapgeveltjes)
Delfts blauw
Dijken
Drop
Erwtensoep (of kortweg: snert)
Fietsen (niet dat in andere landen het onbekend is, maar Nederland is het land waar bijna iedereeen kan fietsen)
Grachten
Hagelslag
Haring
Kaas
Klederdracht
Klompen
Koeien
Kop-hals-romp boerderijen
Molens
Oranje
Oranjekoek
Oud Hollandse Spelen (denk aan tollen en hoepelen)
Pannenkoeken
Pepernoten
Piet Mondriaan
Schaatsen (meer Fries eigenlijk)
Sinterklaas
Sjoelen
Skûtsjesîlen (ook meer Fries)
Speculaas
Stamppot
Stroopwafels
Tulpen
Vla
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal op alfabetische volgorde ;) Buitenlanders vinden het alleen bijzonder dat wij de fiets bijna OVERAL voor gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de hagelslag een leuke :) lekker up to date en in het buitenland onbekend.
Pindakaas: wie is er niet groot mee geworden?

Broodjes kroket.
Koninginnedag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nasiballen in de muur(liedje 15 miljoen mensen ) is dat ook niet echt iets hollands?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ici1987: Wat dacht je van zuinig zijn met pluspunten geven? Is dat ook niet echt hollands??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vergeet niet de huishoudbeurs - onze graaicultuur:P
Met een calvinistische levensstijl/visie: elk probleem wordt opgeblazen tot een gewetensvraag en we moeten vooral weten wie waar schuld aan heeft.
Een paar weesgegroetjes waar een Italiaan of een Fransman weer een schoon geweten heeft, die mentaliteit is ons niet vergund, zelfs onze katholieken niet, zeker niet sinds die de biecht hebben afgeschaft. Bij ons moet de onderste steen boven komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat dat bier moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oma fietsen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een wonderlijke mengeling van :
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg - en
Je bent net zo goed als ieder ander, dus je hebt allerlei 'rechten' waar je op kunt gaan staan, en die je voor jezelf kunt opeisen.

Dan natuurlijk in de gaten houden waar de voordeeltjes liggen : ons bin zunig....je bent toch niet gek??
Twee halen één betalen maakt ons Nederlandse hartje blij...

Dan, méér dan in de ons omringende landen, mogen kinderen gehoord worden. Gold vroeger, dat je als kind pas je mond opentrok als je iets gevraagd werd, nu is het volledig geaccepteerd, als een Nederlands kind een kamer binnenkomt, en gelijk het hoogste woord neemt en houdt, ongeacht of dit stoort binnen een gesprek, dat al bezig was vóór het kind binnenkwam. Kinderen zijn veelal de godjes, die het huishouden bestieren, en als volledig gezinslid nét zoveel inspraak 'horen' te hebben als de ouders. Met een kind moet altijd rekening gehouden worden, want het is tenslotte een kind....

Kleine hoffelijkheden, zoals niet een deur dicht laten knallen vlak vóór er iemand achter je de deur door wil, of even wachten tot mensen uit de trein/tram gestapt zijn, vóór jij je erin wringt, raken meer en meer in het vergeetboek.
Net zo goed als je plekje in het openbaar vervoer afstaan aan ouden-vandagen of zwangere vrouwen, of iemand die duidelijk lichamelijke problemen heeft met balanceren aan een lus.
Ging bij ons vroeger altijd de tv uit, als er onverwacht bezoek kwam, nu is het heel geaccepteerd, als het ding door blijft blèren, of hooguit wordt het geluid zachter of uit gezet, zodat je tenminste dóór kan blijven kijken naar wat je zo brandend interesseert.

En iets in een vuilnisbak gooien, als je er zowat over struikelt, hoeft ook niet - er ligt tenslotte al genoeg overal in het rond, dus je hoeft niet zo veel moeite te doen het mee te nemen, tot je het ergens wél weg kunt gooien op een daarvoor bedoelde plek.

Ook je conversatie in een openbare ruimte op een gedempte toon houden, hoeft niet : iedereen kan/mag/moet maar horen, wat jij je medereizenden of je telefoonpartner te melden hebt. Tenenkrommend, om allerlei ongewenste intimiteiten van de vrijpartij van gisteravond haarfijn uit de doeken te horen worden gedaan, op een toon, alsof je de afstand met je stem wil overbruggen....

Door mijn (vorige) werk ben ik in héél wat landen geweest, en heb dus heel wat gezien en meegemaakt : en dit vind ik opvallend in het opgroeien in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het wel, ja, helaas. Vooral het gedeelte over de kinderen en hoe luidruchtig wij zijn in het openbaar. Maar daarnaast hebben we wel een positieve kijk op het leven, zijn we levensgenieters, hebben humor, respect voor vrouwen (over het algemeen) en zijn recht door zee,komen onze afspraken na.Ja is ja en nee is nee. Vind ik ook prettig. Ik weet in Nederland goed waar ik aan toe ben.
Integratie.
En internet.

Integratie: Kinderen die tegenwoordig opgroeien weten niet beter. Klasgenootjes uit andere landen. Heel gewoon voor ze. De generatie daarvoor heeft er meer moeite mee. Soms terecht, soms onterecht. Het zal nog lang duren voordat het voor die samenleving inclusief mensen uit het buitenland als normaal wordt beschouwd.

Internet is voor de Nederlander (en elk mens in een welvarend land) het belangrijkste wat er is. De hele economie draait zonder internet niet meer. Helaas wordt internet zo snel dat de belangrijke dingen vaak worden vergeten.
Denk aan je kinderen die bijna "contact gestoord" zijn in het echte leven. Normaal praten, spelen met je vriendjes is er haast niet meer bij. Er wordt zelfs geruizied
op internet.
Vroeger is een popster langer geliefd bij fans dan tegenwoordig. Nu is er ook dankzij de tv en internet bijna wel elke maand een nieuwe artiest die helemaal te gek is. En een maand later wordt die zelfde idool afgebrand, want er is een nieuwe...
In de jaren 60/70 moest je wel een maand wachten voor je weer kans had een nieuwe foto te zien van je idool in één of ander blad.
Tegenwoordig klik je maar raak en binnen de kortste keren is de lol ervan af.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel...

Er wordt zelfs "geruzied"
op internet.