Zou jij jezelf als proefpersoon voor nieuwe medicijnen beschikbaar stellen en zoja waarom? Of juist waarom niet?

Toegevoegd na 26 minuten:
Naar aanleiding van de reactie van Marleeen: als je ja zegt doe je het dan ook voor de eventuele vergoeding? En als je nee zegt zou je dan om te praten zijn voor een vergoeding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, al hangt het wel erg van de omstandigheden af, het soort medicijn, de fase van het onderzoek en dergelijke.
Onderzoek is voortdurend nodig op zoek naar nieuwe medicijnen, en zonder onderzoek hadden we ook nooit of te nimmer alle medicijnen gehad die we nu hebben.

Als ik zelf aan een nog niet te genezen kwaal zou lijden en er zou een nieuw experimenteel medicijn op de markt komen, zou ik mezelf zeker aanbieden om het te testen. Vooral als de keus is óf je gaat dood, óf je hebt een kleine kans te genezen of te verbeteren met die medicijnen ; kom maar op dan.

Als het om een al uitgewerkt medicijn gaat dat nog moet worden getest op werking en bijwerkingen, is het vaak al heel veel testfases verder en is de kans niet zo groot dat je er iets blijvends aan overhoudt. Vaak gaat het dan meer om de statistiek. Helaas kom ik voor dergelijke onderzoeken niet in aanmerking omdat ze sowieso nooit op vrouwen in de vruchtbare leeftijd testen en vrijwel nooit op rokers, wat natuurlijk een beetje krom is, want dat zijn ook patiënten die je vroeg of laat onder handen krijgt, en op een hele bevolkingsgroep niet testen lijkt me een ernstig hiaat in het onderzoek. Al begrijp ik de situatie voor vrouwen die nog een kind willen weer wel ; daar kun je geen enkel risico mee nemen.

Als het om een reeds bestaand en gebruikt medicijn gaat dat wordt ingezet om de werking te bekijken bij een andere aandoening die ik dan heb, zou ik ook gewoon meedoen. Zoals indertijd het gebruik van aspirine/heparine bij een voorgeschiedenis met HELLP-syndroom. Helaas heeft het bij mij niet geholpen, maar bij veel andere vrouwen wel. En misschien was mijn tweede dochter ook wel nog vroeger geboren zónder die aspirine ; het experiment was zeker de moeite waard en iets dergelijks zou ik zo weer doen.

Meestal zal ik deze vraag dus met JA beantwoorden, al ga ik er niet zelf actief achteraan om er geld mee te verdienen of zo. Meer als de gelegenheid zich voordoet. Ik begrijp de terughoudendheid van mensen wel om niet mee te willen doen, maar wel op anderen geteste medicijnen dan gewoon gebruiken vind ik ergens toch een heel klein beetje hypocriet. Net zoiets als absoluut geen donorcodicil willen dragen maar wel eventueel een orgaan willen ontvangen van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel mooi gezegd marleen! +1

Andere antwoorden (6)

Nee, "the stand", nederlandse vertaling de beproeving, van Stephen King uiterst geconcentreerd gelezen en zie het niet zitten bij een dergelijk experiment betrokken te zijn. Beetje Jaws-syndroom of wel ver de zee in zwemmen is gelijk aan sterven door haaienaanval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gedaan in mijn studententijd. Het ging om een nieuw antidepressivum. Ik deed het voor het geld (1300 gulden) en heb er verder geen last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik het voor het geld niet hoef te doen, maar daarentegen verkeer ik ook in de ongelukkige omstandigheid dat mijn gezondheid het niet toelaat om mijn lichaam te gebruiken voor experimenten en al veel te veel medicijnen slik.
Als ik geen beperkingen had, zou ik het wel doen omdat ik er op tegen ben dat daar zoveel dieren voor worden gebruikt (lees: misbruikt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je als je er voor gemotiveerd bent het altijd zinnig kan zijn mee te doen, want het is een van de weinige manieren om de werking van een medicijn te ontdekken.
Maar je moet vaak wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
In mijn omgeving zijn een aantal mensen die hebben meegedaan aan diverse onderzoeken en in een geval leidde dat tot een ernstige medische complicatie bij die persoon.
Op grond daarvan heeft hij nu nog last van bijwerkingen.
Maar hij wist dat die risico's er waren en heeft het geaccepteerd.
Wel heeft hij daarmee het onderzoek en grote dienst bewezen. Toch moet je niet onderschatten wat de gevolgen kunnen zijn van het meedoen aan zo'n onderzoek, niet iedereen overziet dat.
Daarom wordt je als het een gedegen onderzoek is ook uitgebreid gescreend van tevoren.
Er zijn ook mensen die het puur voor het geld doen, wellicht is de motivatie minder, maar de onderzoekers zijn blij met eenieder die wil deelnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoals Toet zou ik het op zich wel willen doen zodat dieren hier niet om hoeven te lijden. Maar aan de andere kant wordt ik al naar bij de gedachte aan alle bijwerkingen. Dus helaas ben ik niet echt geschikt hiervoor. Maar als ik hiermee dierenlevens mee kan redden doe ik het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar medicijnen (vooral tijdens het bedenken en maken) worden toch eerst op dieren getest en daarna pas op mensen? Dus als je dan mee doet is het kwaad voor de dieren al geschied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik dus bedoel, is dat dan te doen VOORDAT de dieren mishandeld zijn.
Er zijn mensen die hun leven aan de geestenrijken geven als medicijn , het is dan een medium maar dat bedoel je even niet . Als je geen andere keuze hebt zou ik het doen , maar je zou het ook om geld kunnen doen door eerst ziek te worden , alleen ( vind ik ) mag je jezelf beter niet ook een humaan vinden . Mensen doen heel gekke dingen voor geld , zelfs problemen oplossen ..