Wat is de reden, dat mensen niet gauw willen zeggen wat ze verdienen?

Bij Belgische vrienden werd er spontaan in een gesprek verteld wat ze verdiende als heel normaal onderwerp.
Ik was verbaasd omdat ik het hier in Nederland nog nooit mee gemaakt had.
Ps,afgezaagd is de opmerking, het gaat niemand wat aan.
Is er ook nog een andere reden dan bovenstaand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan er anderen of jezelf mee in verlegenheid brengen. Wat als je 50% meer/minder verdient dan een collega die hetzelfde werk doet. Bovendien geeft het niet eens een goed beeld. Hoeveel moet je er voor werken, is het ongezond, zijn er nog bijkomende voordeeltjes, hoeveel vakantie heb je. Ook niet mijn favo onderwerp.

jaloezie, afgunst, schaamte, wij nederlanders doen (niet allemaal maar wel veel mensen) graag groot met leaseauto`s, merkkleding, maar het grootste percentage nederlanders heeft een (grote) schuld bij de bank, maar..... dat zeggen ze er natuurlijk niet bij. Belgen hebben een andere mentaliteit dan ons. Ik spreek niet namens mezelf, ik ben gauw tevreden, en het boeit mij in ieder geval niet of mijn buurman een grotere auto voor de deur heeft staan of niet hoor.

Bij mezelf heb ik ondekt dat wanneer ik in gezelschap ben van veel verdieners, ik me schaam voor het feit dat ik (veel) minder verdien en als ik met mensen ben die met een heel gezin moeten leven van minder,ik me ook geneer. En als ik me schaam voor iets, ben ik minder open. Ook ontleen ik blijkbaar status en aanzien aan geld maar dat wil ik eigenlijk liever niet weten. Ik denk dat hoe we met geld en verdienste omgaan,voor een belangrijk gedeelte cultureel/klasse afkomst bepaald is. Op het moment zie je vooral de nieuwe rijken er openlijk mee omgaan en is het toegestaan weer veel geld te verdienen en het te laten zien. Bij de armen is het taboe daarentegen des te groter,er wordt niet voor niets gezegd er bestaat veel stille armoe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100