Ja, je hoort wel eens dat de schildklier bij iemand is verwijderd. Mensen zonder schildklier krijgen daarvoor vervangende medicijnen slikken. Is heel goed mee te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schildklier zorgt voor de aanmaak van bepaalde hormonen, die bijvoorbeeld de groei regelen. De schildklier kan verwijderd worden, maar dan moeten er medicijnen worden gegeven ter vervanging voor de hormonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen heb je maar 1 schildklier. Die ligt in de hals, net onder adamsappel.

Als je geen werkende schildklier meer hebt, dan komt dat meestal omdat je een auto-immuunziekte van de schildklier hebt. Of omdat je schildklier verwijderd werd omdat je schildklierkanker hebt, of hij zo vergroot is dat hij op de luchtpijp drukt. Soms wordt je met een niet werkende schildklier geboren (dat wordt in de hielprik na de geboorte in het bloed bekeken).

Als je schildklier niet meer werkt, of verwijderd wordt, zou je zonder schildkliermedicijnen (hetzelfde hormoon dat de schildklier maakt) dood gaan. Zonder schildklierhormoon kan het lichaam niet werken. Niet groeien (als je kind of puber bent) en verder heeft elke cel in het lichaam schildklierhormoon nodig om goed te kunnen werken. Je hersenen, je spieren, je lever, etc....

Net als bij diabetespatiënten zonder insuline ook dood zouden gaan, is dat bij schildklierhormoon (en ook andere hormonen, zoals bijnier bijvoorbeeld) ook zo.

Wat onderstreept hoe belangrijk het is om dagelijks de juiste dosis (je dosis is persoonlijk, o.a. afhankelijk van gewicht, leeftijd, andere medicijnen, etc) schildklierhormoon te slikken.