wat zorg ervoor dat je lichaam bij koorts opwarmt?

Bij opwarming van allerdaagse dingen komt de opwarming door externe factoren zoals vuur en de zon maar welk deel van t lichaam genereerd de warmte die nodig is om een virus in je lichaam tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Koorts is het gevolg van een verhoogde instelling van de interne thermostaat (in de hypothalamus). Pyrogenen (koortsopwekkende stoffen) ontstaan door:

Bacteriële toxines bij infectie
Vrijmaken van prostaglandinen bij infectie of ontsteking
Sommige vergiftigingen
Soms raakt de thermostaat van slag door een klein letsel in de hypothalamus zelf, bijvoorbeeld een hersenstaminfarct.

Wanneer het lichaam in een toestand komt waarin het niet meer voldoende kan afkoelen tot een normale temperatuur, zal de lichaamstemperatuur stijgen zonder een verhoogde instelling van de inwendige thermostaat: hyperthermie. Dit kan bij ernstige oververhitting leiden tot een hitteberoerte. Dit is echter geen koorts. Anders dan bij koorts zijn bij hyperthermie de normale homeostatische mechanismen niet meer intact. Oorzaak is bv een zonnesteek.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je schildklier.

Toegevoegd na 2 minuten:
De schildklier is de `thermostaat`van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar mijn vader heeft geen schildklier.. hoe verklaar je dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt voor wat meer duidelijkheid, maar de vraag die me bezig houd is hoe genereerd de schildklier die warmte moet ik dan denken aan bv organen,bloedcellen enz die in beweging komen en zo die warmte genereren? Bij warmte zonder toedoen van vuur of zonnewarmte denk je al gauw aan wrijvingswarmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baileyisme: Ik vermoed dat de hypofyse deze taak dan overneemt. @micc010: dat zou ik je niet durven zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ micc010
De schildklier zorgt voor de normale 'energie' dus ook de warmtehuishouding. Wanneer iemand een te trage schildklier (te weinig schildklierhormoon) in het lichaam heeft, heeft hij het meestal koud. Bij te snelle schildklier (te veel schildklierhormoon) meestal heel warm. Vermoedelijk omdat een tekort aan schildklierhormoon de processen in ALLE cellen verminderd, er minder warmte wordt gemaakt. Normaal produceren alle chemische processen in het lijf warmte. De regulering (door hartfunctie te verhogen/verlagen, openstellen van huidbloedvaten, wordt de temp ongeveer op hetzelfde niveau te houden.
Vooral de kerntemperatuur (bij de belangrijkste organen) houdt het lijf redelijk hetzelfde. Door onder andere via ledematen het teveel aan temperatuur (door afkoeling huid bijvoorbeeld, zweten wat warmte kost) te laten afvloeien. Heb je het heel koud, ga je rillen: onder andere een poging om via spierwerking enige warmte te creëren. @baileyisme
Je vader zal ongetwijfeld schildklierhormoon in pillen slikken. Zonder schildklierhormoon kun je niet leven. Schildklierhormoon is nodig in ieder cel in het lijf. @ conon De hypofyse stuurt de schildklier aan, door TSH te vormen. Maar wanneer de schildklier niets meer doet, kan die niet aangestuurd worden. Dan gaat de hypofyse steeds meer TSH maken. Daarom kun je in het bloed vinden dat je een abnormaal hoge TSH hebt. Dan weet je eigenlijk meteen zeker dat er iets met de schildklier is. Ga je schildklierhormoon slikken 'denkt' de hypofyse dat de schildklier weer gewoon werkt. De hypofyse 'meet' namelijk dat er weer genoeg schildklierhormoon in het lichaam circuleert. Dus wanneer de TSH weer (laag)normaal in de bloednormaalwaarden van het laboratorium is, dan slikt iemand de juiste dosering schildklierhormoon.