waarom hebben mannen een baard en vrouwen niet?

dat vraag ik me dus al een hele tijd af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Komt door de hormonen maar verder welke functie weet ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen hebben trouwens ook een baard, maar die kun je nauwelijks zien.
En het groeit niet.

Het komt inderdaad door de verschillende hormonen die een man wel krijgt en een vrouw niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om het mannelijke hormoon testosteron, dat vrouwen allemaal ook hebben, zij het in veel mindere mate dan mannen. Vooral na de overgang neemt bij vrouwen de oestrogeen (vrouwelijk hormoon af) en dan kunnen ze last krijgen van lange baardharen. Die zijn er eenvoudig uit te trekken met een pincet, of te harsen. Als een vrouw echter veel testosteron heeft (dat verschilt per persoon) en/of zich dan dagelijks gaat scheren, kan ze wel degelijk een echt zichtbare baard krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook..
Ik zei, die baard kan je dan ook NAUWELIJKS zien.
dat betekend iets anders dat dat je de baard NIEt kan zien.
Er zijn ook wel vrouwen met een baard hoor. Vooral als vrouwen toch al wat baardhaartjes hebben (wegens hoge testosteron) en dat dan dagelijks gaan scheren. Dan worden het steeds meer en dikkere haartjes. Scheren ze zich dan een week eens niet dan hebben die ook wel degelijk een baard. Ik ken er zo al 2: nu en dan laten ze het er bij zitten en lopen ze echt met een (stoppel)baard rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vrouwen met donker haar (b.v. uit Portugal of Spanje) zie je vaak wel een donkere schaduw op de bovenlip.