Wat is afscheiding precies, en waar is het voor?

Wat is het, hoe komt het, en waarom heb je het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ligt eraan wat voor afscheiding. Afscheiding op zich is gewoon een substantie wat je lichaam verlaat, urine is dus ook een afscheiding.

Waarom is dan ook moeilijk te beantwoorden, het kan zijn om afvalstoffen kwijt te raken, het kan zijn om bacteriën uit je lijf te krijgen maar het kan ook zijn om af te koelen (transpireren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Technisch gezien is je antwoord correct. Ik vermoed echter dat vraagsteller een vrouw is, en dat ze het over één bepaald soort afscheiding heeft - en wel die afscheiding die meestal wordt bedoeld wanneer er over 'afscheiding' wordt gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef ik je geen ongelijk in. Maar omdat het in 'Persoon en Gezondheid' staat zonder verdere categorie, ga ik van het breedste aspect uit.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zit wat in.
Als je nog niet ongeteld bent, is dit een teken dat het binnen een paar maanden tot een jaar gaat gebeuren.
Als je last gaat krijgen van krampen in je onderbuik kan het elk moment gebeuren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je wel al ongesteld bent? Wat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee :$
Je kunt ook afscheiding krijgen door bijv een (schimmel) infectie. Er zijn verschillende soorten afscheidingen. Verschillende kleuren, met of zonder jeuk, soms branderig gevoel. Zorg er voor dat je niet met zeep wast, tenzij je zeep gebruikt die bestemd is voor de vagina (buitenkant). Je kunt ook inwendige "zeep" of spoeling gebruiken. Doe dat niet te vaak.
Veeg je billen nooit naar voren af. Dus altijd van voren naar achteren, anders komen de bacterien van je achterste bij je vagina en zo kun je een infectie krijgen.

Ik heb nog gegoogled en vond dit:

Normale afscheiding(witte vloed) kan geen kwaad.
De wand van de vagina en de baarmoederhals maken vocht en slijm en zo nu en dan komt daar wat van naar buiten. Normale afscheiding is vloeibaar, doorzichtig en witachtig. Als het opdroogt, wordt het een beetje geel. Gewoonlijk ruikt het wat zuur; het kan ook zonder geur zijn.

Kijk ook eens op onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere vrouw heeft normale afscheiding, zo houdt je vagina zichzelf schoon. Het is vaak transparant/wittig en ruikt niet of een klein beetje eh naar vrouw of zurig zoals sommigen zeggen.

Als je afscheiding hebt zoals op onderstaand lijstje, ga dan even naar de dokter. Het kan duiden op bijv. een schimmelinfectie (komt heel veel voor, kan je ook van een wc-bril krijgen, dus niet voor schamen) of soa e.d.:

Mogelijke afwijkingen van de vaginale afscheiding (o.a.)
- veel en/of brokkelige afscheiding
- afwijkende kleur (bijv. wit of groengeel)
- afwijkende geur (bijv. onaangenaam)
- jeuk, irritatie, branderig gevoel in en rond vagina
- zwelling van het vaginale slijmvlies
- pijn bij plassen en/of vrijen
- bloed bij afscheiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een wc bril? Dat kan niet hoor, is een fabeltje. Rest klopt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps goed dat je het zegt! Weer wat geleerd, vroeger zeiden ze wel dat dat kon. Ik had het erbij gezet zodat ze weet dat het niet per se door seksueel contact hoeft te komen.