Bestaat er een angst voor trappen aflopen?

Ik vind het echt heel eng om van een lange trap te moeten lopen. En zelfs bij een gewone trap krijg ik een soort kleine paniekaanval als ik er vlak boven sta. Eenmaal aan het aflopen gaat het weer gewoon goed. Bestaat hier een naam voor en wat zou ik eraan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Kimath
12 jaar geleden
Hoogtevrees?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in hoge gebouwen/achtbanen heb ik er nooit last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij die angst hebt, bestaat het toch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou ook wel graag de naam ervan weten

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker dat bestaat. Ik heb er zelf last van. Vooral trappen die open zijn, of die bewegen zoals een roltrap vind ik heel eng.

Uit ervaring weet ik dat je niet mee moet gaan in de angst want anders wordt het steeds erger, maar blijft eng voor mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, dat herken ik helemaal. Heb er altijd al last van gehad, maar toen ik binnen korte tijd tweemaal van een trap gleed, was het helemaal erg. Dat is inmiddels jaren geleden, maar ik blijf altijd steun zoeken bij de leuning.

Maar ik probeer het wel binnen de perken te houden door er niet al te veel aandacht aan te geven. Dus langzaam maar beter wordt het wel wat hanteerbaarder. Dat zou ik jou dus ook willen aanraden: erken het, schaam je er niet voor, maar laat je ook niet beheersen door je angsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Zelf ben ik nooit echt gevallen of zo, maar ik hoop dat dat ook nooit gaat gebeuren. Het is nu al eng genoeg!
+ want ik blijk er ook last van te hebben bij heel steile (rol)trappen. Ik vond de roltrappen van de metro in Parijs al een beetje eng, maar kreeg echt de zenuwen toen ik die in Budapest moest gebruiken. Die zijn pas echt eng.