Kan onzichtbaar licht je ogen beschadigen?

Fel licht kan onder de verkeerde omstandigheden je ogen beschadigen voorzover mij bekend.

Infrarood en ultraviolet licht kunnen wij niet waarnemen (zien), maar het is er natuurlijk wel. Ook bij dat soort licht is er verschil in intensiteit, varierend van je afstandsbediening tot een krachtige infrarood laser als ik het even snel samenvat.

Mijn kernvragen:
- Kan het oog beschadigd raken door onzichtbaar licht?
- Voel je dat op een soortgelijke manier als bij zichtbaar icht (bijvoorbeeld als je in de zon kijkt)?
- Maakt de intensiteit en / of de duur van de blootstelling veel uit?
- Hoe werkt dit allemaal biologisch / tecnisch gezien?

Als je geen antwoord hebt op alle subvragen, maar wel interessante inzichten op de algemene vraag kun je natuurlijk altijd antwoord geven. Bij voorbaat dank voor de moeite.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Helaas zijn er een aantal zeer zinvolle en interessante antwoorden gegeven, waardoor ik niet kon besluiten wat nu het 'beste' antwoord is. Iedereen heeft wel een plusduimpje gekregen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Goeie vraag! Ik heb ff gegoogeld en er wordt veel voor gewaarschuwd; gevaarlijk dus! Lasers worden ingedeeld in klassen 1 t/m 4 met een oplopend gevaarscriterium. Onderstaande link is erg informatief.

Ja, JUIST onzichtbaar licht kan je ogen beschadigen omdát je het niet waarneemt. En niet alleen je ogen ; zo ongeveer alles aan je lijf kan flinke schade oplopen door onzichtbaar licht, denk maar aan zonnebrand. Het probleem met dat soort schade is dat je het vaak merkt als het te laat is. Toegevoegd na 3 minuten: De link gaat vooral over ultraviolet licht.

Bronnen:
http://www.urania.be/eclips99/nederlands/a...

lasers kan je wel zien he, maar met name heel kort UV (100nm of zo) ook wel kosmische straling is juist heel erg schadelijk voor je huid, en helemaal voor je ogen. Ik ken iemand bij ESA die werkt met ultrakort UV, daar heb ik deze verhalen van.

Ik weet niet of je ooit in aanraking bent gekomen met gammastraling, maar als dat gebeurt gaat je hele lichaam eraan, inclusief je ogen. Dus ja, ook niet-zichtbaar licht kan schadelijk zijn voor je ogen.

Als je van onzichbaar licht kan verbranden in de zon,kan dat ook schadelijk zijn voor je ogen.

Onzichtbaar licht kan je ogen beschadigen, net zoals zichtbaar licht dat kan. In de antwoorden elders op deze pagina zijn al een aantal links met toepasselijke achtergrondinformatie genoemd. Het probleem met onzichtbaar licht is, wel, dat je het niet ziet. Als je in te fel zichtbaar licht kijkt, bijvoorbeeld de zon, zal door de pupilreflex de pupil zo ver mogelijk samentrekken. Je zult, ook reflexmatig, je ogen dichtdoen, zelfs samenknijpen. En je zult je gezicht afwenden. Bij onzichtbaar licht werken al die reflexen niet. Je kijkt dus met wijd open pupil en wijd open ogen een hele tijd lang recht in heel fel licht. Dat beschadigt de lichtgevoelige cellen van het oog. Als je pech hebt, gaan ook je netvlies en je oogzenuw kapot, en soms zelfs je hoornvlies en het glasachtig vocht in je oog. Voordat je dat merkt door pijn, is de schade al aangericht. Zulke schade is dan al zo ernstig, dat ze onherroepelijk is.

Onzichtbaar uv licht is slecht voor de oog lens.Een oorzaak ook van staar op latere leeftijd.En staar is vertroebeling het wordt net een matglas.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100