Iemand ervaringen met narcose voor lichte ingreep wat voor bijwerking kan ik verwachten van de narcose

Graag aub echte ervaringen zit er best tegen op de narcose namelijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Het vervelendste van mijn vorige maand geslaagde ingreep mét narcose is,dat het vreselijk is ,om zolang nuchter te moeten blijven. (Ruim 10 volle uren) Van de narcose merk je weinig of eigenlijk niks. Het viel mij op,dat ik een soort knijpertje aan mijn wijsvinger kreeg,waardoor ik mijn eigen hartslag kon horen en dat gaf mij een veilig(er) gevoel,want het verplegend personeel kan dan evt ingrijpen mocht mijn hartslag niet meer te horen zijn. De narcositeur stelde zich voor ,vertelde dat ik een piepklein prikje zou krijgen en vanaf dat moment weet ik niks meer ( Heeeeeeeeeeele diepe slaap) Na ruim 1 uurtje wakker - uit mezelf- vervolgens heerlijk gegeten,gedronken en naar huis. Zelf is het (officieel VERBODEN,om auto te rijden,want tot 24 uur ná het spuitje,ben je hiervoor ONVERZEKERD,dus moest iemand anders mij thuis brengen. Nog wel hele lichte hoofdpijn gehad,maar volgende dag helemaal weer de oude !

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Ik heb ooit een lichte narcose gehad en was vooral duizelig. Was ook een beetje misselijk, en had een beetje hoofdpijn. Geen regelrechte ramp dus ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in mijn leven nu ongeveer 6 narcoses gehad en ik zou niet weten waarom je daar tegen op zou zien. Ik ervaar het namelijk zo: door de narcose ga ik lekker slapen en voel ik dus niks van de behandeling. Als het klaar is word ik wakker en mag ik uitrusten en wat lekkers eten (als ik mag eten) wat ik zelf heb meegenomen om mezelf te verwennen.
Als je een roeske krijgt ipv een narcose dan val je niet in slaap en dan kan het zijn dat je de dingen wat anders ervaart dan de realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ooit een liesbreuk-operatie ondergaan, zag ook erg op tegen de narcose, was de eerste keer dat ik dat moest ervaren..het viel reuze mee! was wel gek om weer uit de narcose te komen..nam de dingen waar als in een soort van droom waarin je "denkt" dat je wakker bent..maar later was alles okay hoor! geen nare bijwerkingen gehad.

sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey,
Het is erg van belang dat je de instructies opvolgt, welke de assistente/ narcotiseur. Zo is het niet eten en drinken voor een narcose niet raadzaam. Roken is ook niet goed.
Tijdens ontwaken kan je idd beetje misselijk, zwaar en loom voelen, maar het hoef niet bij iedereen zo te zijn.
In mijn gevallen 1e narcose ( licht) slaperig maar lekker en de 2e narcose ( zwaarder ) was ik langer slaperiger en loom en tikkeltje misselijk.
Sterkte met de ingreep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Niet eten en drinken is juist wel raadzaam. Ik denk dat je dat ook bedoelt. Door 2 keer niet te gebruiken raak je in verwarring. Het is dus aan te raden om niet te eten en te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben idd graag dat je nuchter de operatiekamer in gaat.
Je vraagt om ervaringen met narcose voor een lichte ingreep. Ik heb in het verleden een kaakoperatie gehad. Ik weet nou niet direct of dat een lichte ingreep was. Voor mij wel, want ik heb geen pijn gehad.

maar van de narcose was ik hardstikke ziek.
Ik heb vanaf dat ik weer wakker werd overgegeven de hele nacht lang. Op een gegeven moment kreeg ik een spuit tegen de misselijkheid.

maar ach als de operatie goed is gegaan en ik heb geen pijn gehad en dan is die misselijkheid snel vergeten hoor.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest al eens onder narcose. Ik heb wel enorm diep geslapen. En toen ik wakker werd moest ik vrijwel direct overgeven. Daarna voelde ik mij goed. Dus niet meer misselijk. Wel bleef ik nog zeer moe, en heb nog lekker lang doorgeslapen. Als ik dan eindelijk echt wakker was en weer naar huis mocht voelde ik mij gewoon 'traag' niets erg dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor ze je in slaap brengen merk je eigenlijk niets. Misschien dat je een beetje nerveus bent als het je eerste keer is. Maar dat is niet nodig. Ik moest gewoon aftellen van 10-0 en voor dat ik aan 5 zat was ik al aan het slapen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een blinde darm ontsteking en toen moest ik ook onder narcose. Ik heb heerlijk geslapen. Het was maar 3 kwartier. En ik heb erna geen last van de narcose gehad en mocht na 3 dagen alweer naar huis. Het ligt een beetje aan wat voor ingreep je hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U maakt zich druk om niets.
U kunt aan uw anesthesist een kalmerings pilletje vragen voorafgaand aan de ingreep.

Met een volledige narcose wordt er een infuus aangelegd,
en als de chirurg een praatje met u maakt zit u er op te letten wanneer er iets gaat gebeuren.

Later wordt u wakker, en met een dagbehandeling kan u nog wat eten en drinken en naar huis met een begeleider.

Met een ruggenprik is het nog eenvoudiger.
(evt met een licht roesje)
Daarvan is het een vreemde gewaarwording dat het onderlichaam gevoelloos is.

Laat u niets wijs maken door mensen met de meest uiteenlopende negatieve ervaringen, dat maakt u alleen maar beroerder.

Angst is een slechte raadgever.

Na afloop zult u zeggen: Was dat nou alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mijn eerste narcoses had ik ook wel angst. Je moet tenslotte je lijf toevertrouwen aan anderen. En er mag, om voor de hand liggende redenen, ook geen familielid of kennis mee. Hoe goed doen die vreemden hun job? Heel goed dus. Ten eerste is er een heel team met je bezig. Minstens één daarvan enkel en alleen om op je te letten. Verder wordt je aan een hele resem controle- en bewakingsapparatuur gehangen. En moest het, tegen alle waarschijnlijkheid in, toch ergens beginnen fout lopen, staat er een klein legertje specialisten op afroep ter beschikking om direct bij te springen. Verder is het voor die mensen ook hun dagelijks werk, waarin ze erg geconcentreerd opgaan. Ze hebben al zoveel patiënten gezien, dat ze al lang geen oog meer hebben voor wat wij als onze lichamelijke tekortkomingen zien. Het belangrijkste is eigenlijk je "deal" met de chirurg. Laat je vooraf alles uitleggen wat je wilt weten, vertel hem/haar ook over je zorgen. Ze zijn verfrissend eerlijk en begrijpend. Je chirurg moet je vertrouwen winnen. Als dat er is, kan je hem/haar "mentaal" uitnodigen om in je lijf binnen te komen om er het probleem aan te pakken, terwijl jij even weg bent. Dat werk erg geruststellend in de operatiekamer. Dan de verdoving zelf. De eerste keer ben je alerter door de adrenaline, waardoor je alles beter en scherper registreert. Het is te vergelijken met heel snel heel erg dronken worden. Je hebt de eerste keer de reflex om je tegen het feit dat je de controle verliest te verzetten. Heel normaal en erg zinloos natuurlijk. Ontspannen maakt het minder erg. Een kalmeermiddel is naar mijn ervaring niet nodig. Zelf ben ik nadien nooit misselijk geweest, zelfs niet van de diepste narcose. Meestal word ik wakker met een enorm rustig gevoel. Alsof je al geruime tijd in het zonnetje op een in een zwembad drijvende luchtmatras ligt te soezen. Spijtig genoeg duurt dit niet zo lang; bij genezen hoort nu eenmaal ook pijn. Ik weet wel altijd dat ik in een ziekenhuisbed lig, nog voor ik de ogen open. Misschien door de geur of de geluiden? Enkel bij de lange operaties, duurde het bijkomen wat langer. Ook dan is er iemand die je constant observeert, je bent altijd veilig. Het grootste minpunt van op's vind ik nog steeds de relatief lage temperatuur, net niet koud. Wel begrijpelijk, als je de outfit ziet die het team moet dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere ingrepen ondergaan met een 'roesje', het enige wat ik erg vond was dat ik niet mocht eten terwijl ik stierf van de honger! Nadat ik ontbijtkoek van medepatientes had gekregen mocht ik beschuitjes eten, later herkende een zuster me en kreeg ik twee boterhammen:-) (meerdere keren zelfde ingreep)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg paar jaar geleden buisjes in mijn oren, wat een lichte ingreep is. Ik ging onder narcose maar ik heb nergens last van gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Narcose stelt niks voor was er ook bang voor, je krijgt een kapje voor dokter zei haal 3 keer goed adem en bij 2 was ik al weg. Wakker worden en na een paar uur lekker naar huis. Niet misselijk ofzo.
Sterkte ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3x lichte narcose gehad. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen! Gelukkig geen bijwerkingen gehad. Het wakker worden was een beetje naar, vanwege een erg droge keel en gevoel waar er een buis in mijn keel had gezeten tijdens de narcose. Na een kopje thee was dat over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gevoel in je keel van die buis is idd Erg naar! 3 dagen erna last van gehad
Het stelt niks voor.. Ik werd wel wakker met een stevige jeuk (schijnt een bijwerking te kunnen zijn van morfine) en de eerste 2 dagen was mijn dag/nacht ritme redelijk van slag maar daarna nergens meer last van gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het afgelopen jaar 27 narcoses gehad. soms een beetje misselijk achteraf , krijg je meestal gelijk iets voor. Na zolang nuchter zijn voor de operatie sterf ik echt van de honger als ik wakker word. en ik ben heeel erg chagrijnig dan, staat ook in mijn dossier haha.
Narcose valt eigenlijk best mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben een aantal keren onder narcose geweest. Als het voor een kleine ingreep is, hoef je je heel zeker geen zorgen te maken, zoals je al in de antwoorden leest. Hooguit een klein beetje misselijk en wat duizelig, en dat is niet eens altijd zo. Let er wel op dat je echt niet eet en drinkt van tevoren als men dat vraagt. Sterkte he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb ik zeker ervaring mee! En dan zal ik eerlijk zeggen dat ik er niks van gemerkt hebt. Toen ik wat kleiner was mocht ik dan een smaak uitkiezen die ik zou willen voor de narcose.(maar ik weet niet hoe oud je bent haha...). En dan op de dag van de operatie krijg je de narcose en heb ik er niks meer van gemerkt.
Dus wees niet zenuwachtig/bang of wat dan ook!

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 jaar geleden een operatie onder algehele narcose gehad. De zenuwen in mijn elleboog zouden worden omgezet. Aangezien het normaal gesproken een kijkoperatie is moest ik het onder algehele narcose omdat mijn arm niet geheel recht kan staan omdat die verlamd is. En toen ik klein was 3 keer voor een ooroperatie.

Alle 4 de keren heb ik van de narcose totaal geen bijwerkingen gehad, als je maar niet direct na de narcose gaat eten...althans niet te zwaar...je kan dan enorm misselijk zijn dus een beschuitje met hagelslag valt verkeerd weet ik sinds de laatste keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 1 keer narcose gehad. Ik heb er geen slechte ervaring mee, ik heb er niets aan over gehouden.
Je merkt dat je in 'slaap' valt en als je wakker wordt heb je het idee dat je net een paar seconden geleden in slaap gebracht werd, zo ging het bij mij. Ik vond het wel grappig eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 maanden geleden zelf mijn eerste narcose gehad. Mijn blinde darm was geperforeerd dus moest eruit gehaald worden! Ik was doodsbang dat ik niet meer wakker zou worden, aangezien ik al 4 dagen! nuchter was (omdat ze niet wisten of ze wel of niet moesten opereren), dus ik was enorm zwak en doodmoe. Maar achteraf viel de narcose heel erg mee, alleen hoe je eruit komt is soms een naar gevoel. Als je er met angst in gaat, kom je er ook met angst uit. Ik zat door mijn hele bed heen te trillen en ik wilde dat iedereen weg ging, me ouders , me vriendin, Niemand mocht om me heen zijn! ik werd ook gelijk uit de 2 uur durende operatie naar mijn kamer teruggereden en werd nog wakker met de beademingsbuis in mijn keel en de catheter in me penis.. Klinkt een beetje eng allemaal, en dat heeft ook niet iedereen, maar het is allemaal zo voorbij voordat je het doorhebt ;) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan, voor een kleine ingreep krijg je meestal geen volledige narcose, narcose is namelijk slecht voor je. Ik heb alleen ervaring met in-volledige narcose. Dat smaakt een beetje gek en dan val je in slaap. Je word heel moe wakker alsof je net 1 uur geslapenhebt na een nachtje doordouwen en dan word wakker gemaakt. Je kan er soms wel misselijk van worden (heb ik 2 van de 16 keer gehad)