Is zeewater gezond voor je huid?

De dokters hier zeggen altijd dat zeewater zo goed voor je is. Zelfs met een wondje mag je er in, want het zou ontsmettend werken.
Maar ik weet niet of zeewater zo schoon is. Ik krijg er ook een vreselijk droge huid van en kloven in mijn hielen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Het is vooral het zout in het zeewater wat een helende werking heeft. Enerzijds droogt het je huid wel een beetje uit, maar anderzijds is het heel goed tegen eczeem-achtige klachten. Mensen gooien niet voor niks badzout in hun bad.

Mensen met psoriasis bijvoorbeeld zijn vaak geholpen met zwemmen in zeewater. Dat ze dat vaak in een lekker warm land doen, is omdat de combinatie zweten, zonlicht en zeewater nog beter werkt voor de huid. En het is natuurlijk ook een fijne vakantie!

Dit werkt trouwens niet voor iedereen, het kan best dat het bij jouw huid niet werkt.

Dat de Noordzee vies zou zijn, is een fabeltje. Hij is troebel, omdat er zo veel algen in leven en omdat er zoveel rivierwater in terecht komt. Maar vies is hij allerminst, in vergelijking met veel strakblauwe tropische stranden.

Onderstaande link geeft je interactieve kaartjes met zwemwaterkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja zeewater is goed voor het ontsmetten van wondjes.
Maar tegelijkertijd is het ook slecht voor je huid, omdat wat je al zegt het je huid uitdroogt. Daarom moet je dus altijd als je in de zee hebt gezwommen goed afspoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er maar aan in WELKE zee je gaat zwemmen!
Je krijgt mij met geen stok die smerige Noordzee in, dat kn anergens goed voor zijn.

Ik heb jaren op bonaire gewoond; De zee daar is de op een na mooiste en schoonste ter wereld.
Daar ging ik dagelijks een stuk zwemmen, en het viel me altijd weer op dat wondjes, muggebulten of schrammen na een zwempartij dichtgetrokken waren en gene pijn of jeuk meer gaven.

Natuurlijk moet je na contact met al dat zout goed afspoelen en een goede lotion gebruiken, anders droogt je huid uit.

Kortom: Mijn eigen ervaring is, dat zwemmen in een (relatief) schone zee een helende werking heeft op de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zee bij de Algarve in Portugal, is die ook schoon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval schoner dan de Noordzee aan de Hollandse kust, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De Noordzee lijkt alleen maar vies, omdat hij zo troebel is. Maar het water is van uitstekende kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brrrr. Ik was vorige week in Scheveningen, en alleen al van de aanblik al van wat daar op het water dreef, werd ik misselijk.
De zee verbergt een enorme rijkdom (oligo-elementen, minerale zouten, …) en draagt bij tot onze gezondheid en ons welzijn (thalassotherapie, cosmeticaproducten op basis van algen, etenswaren, ...).

Hoewel ze in kleine hoeveelheden aanwezig zijn in het lichaam, gedragen de oligo-elementen zich in het zeewater als activatoren van talrijke biochemische mechanismen in de spijsvertering, de spieren, de bloedsomloop en de hersenen.

Ze zijn onmisbaar voor een goede werking van ons organisme en zijn evenwicht. Ze helpen ons ook te vechten tegen vermoeidheid, stress en infecties, vooral in de neus.

Alleen het zout droogt je huid uit, daarvan kan je kloven krijgen....
;