Graag had ik geweten of detectoren (met infra-rood of andere en branddetect.) van een anti-inbraakinstallatie schadelijk zijn voor de gezondheid ?

Wij gaan binnenkort een installatie (laten) plaatsen (in nieuwbouw) met zowel branddetectoren als alarm-detectoren. Volgens de betrokken firma zijn de detectoren infra-rood en hebben ze geen straling . Is dit verkoperspraat of is dit werkelijk zo ?
Waar kan ik terecht voor diepere informatie hierover ?

Met dank ,

Mark

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Branddetectoren zijn er in diverse soorten. Sommige werken met licht-radioactief materiaal. Die zijn nu verboden, maar ze bestaan nog wel (oude voorraden). Andere werken met infraroodstraling. Als jouw leverancier expliciet aangeeft dat jouw branddetectoren met infraroodstraling werken, en geen radioactief materiaal bevatten, zijn ze volkomen veilig - zie hieronder.

Bewegingsdetectoren werken met infraroodstraling.

Detectoren die met infraroodstraling werken, zenden GEEN straling uit. Ze ONTVANGEN alleen maar straling. Dit geldt zowel voor branddetectoren als voor bewegingsdetectoren.

Hoe werkt dat: alles wat warm is, zendt infraroodstraling uit. Jij, ik, de kat - alles. Een bewegingssensor kijkt of er in zijn blikveld een plekje is waar meer infrarood vandaan komt dan van andere plekken. Als dat zo is, en als dat stralende plekje ook nog beweegt, gaat de detector af.

Een branddetector doet hetzelfde. Een vuur zendt een heleboel infraroodstraling uit, omdat het zo heet is. Een branddetector kijkt niet naar beweging, maar naar de totale hoeveelheid infraroodstraling. Wordt die te hoog, dan gaat de detector af.

Beide detectoren zijn dus volkomen passief - als een soort camera. Ze zenden geen infrarood uit, ze kijken alleen maar naar het infrarood dat door de omgeving wordt uitgezonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er wel op dat branddetectoren die op infrarood werken alleen *brand* kunnen zien. In een woonomgeving is *rook* vaak veel gevaarlijker. Rook verspreidt zich namelijk sneller dan vuur. De meeste brandslachtoffers vallen ten gevolge van de rook, niet van het vuur. Rook kan een slapend mens al doen stikken zonder dat die dat doorheeft.

Wil je dat voorkomen, informeer dan naar het plaatsen van rookdetectoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed verhaal. Maar je slaat rookdetectoren over. Die gebruiken een IR-bronnetje. Natuurlijk volstrekt ongevaarlijk, maar ze zijn niet passief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gelijk in. Hoe werken die rookdetectoren die infrarood gebruiken - is het niet zo, dat die infrarode straal *binnen* de detector blijft? Dus straal gaat van infraroodlampje naar infrarooddetector, alles binnen de behuizing van het apparaat. Als er rook in het apparaat komt, ziet de detector het infrarode licht niet meer en gaat de detector af. Klopt dat?
AWM
14 jaar geleden
De meeste rookdetectoren hebben inderdaad een intern 'kamertje'. En dan maar hopen dat door natuurlijke convectie er snel rook in komt als je brand hebt.
Er zijn er daarom ook, die een IR-bundel uitzenden en naar de reflectie kijken.
http://www.safelincs.co.uk/FireRay-5000-Motorised-Infrared-Optical-Beam-Smoke-detector/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, da's het professionele spul. Ja, die zenden inderdaad zelf "straling" uit. Voor de vraagsteller: die "straling" is precies even gevaarlijk als de "straling" van een gewone lamp. Het is gewoon licht, maar dan van een golflengte waarvoor onze ogen niet gevoelig zijn. Mocht je zoiets gaan gebruiken, dan kun je hooguit informeren hoe fel het licht is. Als het te fel is, kunnen je ogen erdoor beschadigd raken als je er heel lang recht in kijkt. Da's hetzelfde als met gewoon licht - als je heel lang recht in de zon kijkt, is dat ook niet zo best voor je ogen. Probleem is dat je bij infrarood licht niet ziet dat het zo fel is, want je ziet dat licht helemaal niet. Bij zonlicht doe je automatisch meteen je ogen dicht. Dus in zo'n geval: informeer bij de leverancier naar de "felheid" van het gebruikte licht. Afgezien daarvan is het ongevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac. Klopt dat inderdaad, infrarood en ultraviolet en zo, dat deel van het licht dat we niet kunnen zien, kan dat inderdaad onze ogen nog steeds beschadigen? Hangt het dan nog van de intensiteit af, loop je bijvoorbeeld meer risico als je een infraroodlaser uit een CD-speler los zou hebben staan en daarnaar kijkt dan wanneer je bijvoorbeeld een IR ledje uit een afstandsbediening zo in een schakeling monteert dat hij constant brandt en er dan naar kijkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in aanvulling daarop, als je het antwoord niet weet kan ik het altijd nog als vraag stellen hier op de site natuurlijk, zou je het niet tijdig kunnen voelen in je ogen als er zoiets gebeurt? Er zitten neem ik aan pijnzenuwen in je ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel het even als losse vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt echt. Kijk maar op de achterkant / onderkant van je CD- of DVD-speler. Daar zit een sticker die meldt dat er in het apparaat een laser van klasse X zit. Als je het apparaat zou openschroeven, zou je bij dat lasertje zelf ook zo'n sticker zien. Die lasers geven (zeer nabij) infrarood licht af. Dat beschadigt de ogen, al voordat de pijngrens wordt bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant, ik heb er inmiddels ook een vraag over gesteld, daar zijn ook al een paar interessante antwoorden, misschien heb je er nog wat aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal eens kijken, loop achter, heb net een superweekeinde gehad (vrijwel GV-loos).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
superweekeinde is altijd goed natuurlijk, moet je altijd doen als je de kans krijgt.

Andere antwoorden (3)

Als dat infrarood-detectoren zijn, dan zijn die echt 100% veilig voor je gezondheid. Ze werken op dezelfde manier als de afstandsbediening van je TV, dus maak je geen zorgen. Het verdient het woord 'straling' niet eens.
14 jaar geleden
infrarood straling die dedectoren registreren is de warmte die je afgeeft (Infrarood is dat gedeelte van het licht wat alleen waargenomen word als warmte) en is dus volkomen onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het feit dat het detectoren zijn zegt dus dat ze het Ir licht slechts onvangen.En zelfs al zou er IR uitgezonden worden is niets slechter dan de iR straling van een afstands bedienening