Kunnen ze bij een medisch onderzoek terugkijken of ik alcohol heb gehad afgelopen jaar, zoja wat kunnen ze dan allemaal zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet mag drinken...moet je het ook niet doen, en hoef je je geen zorgen te maken om het onderzoek ;-)

Antwoorden (3)

Er kan bij een medisch onderzoek alleen maar worden geconstateerd of je op dit moment nog alcohol in je bloed hebt.
Bedenk daarbij wel dat iedereen kans heeft op alcohol in zijn bloed in een hele lage waarde, want in de meest onschuldige dranken of voedsel kan een oorzaak zitten voor alcohol in het bloed: bijvoorbeeld appelsap, vruchtenyoghurt, etc. (Dat is ook het belangrijkste argument in landen waar een 0% tolerantiebeleid is aangaande alcohol in het verkeer: het valt niet aan te tonen dat de 0,05 promille alcohol in het bloed te wijten is aan alcoholgebruik of aan het eten van yoghurt).

Of je vorige week dronken bent geweest, kunnen ze dus niet beoordelen.
13 jaar geleden
Als je heel veel alcohol hebt gehad kan je lever schade hebben opgelopen. Dat kunnen ze wel zien. Maar dan moet je écht veel hebben gedronken, hoor. Verder kunnen ze niks zien, zoals t antw hierboven al aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel vast te stellen of je het afgelopen jaar alcohol hebt gehad. Maar niet zomaar.
Er moet dan sprake zijn van langdurig overmatig alcoholgebruik.
Dat kan worden vastgesteld door een laboratoriumtest: de CDT test (Carbohydrate deficient transferrin).

De test bepaalt de hoeveelheid CDT in het bloed. CDT is een eiwit dat in het lichaam ontstaat bij overmatig alcoholgebruik over een periode van minimaal een week.

Deze test word o.a. gebruikt door het CBR als er een rijontzegging is opgelegd. Op die manier kunnen ze zien of men geen chronisch alcohol gebruiker is en of de kans op herhaling groot is of niet.