Wij moeten met een groepje een werkstuk maken over euthanasie, wil iemand precies uitleggen wat euthanasie is??? En ook waarom iemand euthanasie doet.

Het gaat over wat euthanasie is, en waarom iemand euthanasie doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

euthanasie is dat je jezelf beroofd van het leven door middel van een dodelijke injectie.
Dit doen mensen als ze zo ziek zijn dat ze liever dood zijn dan dat ze elke dag met die pijn moeten leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die ziek zijn en heel erg pijn hebben het wordt in ziekenhuizen gebruikt om mensen uit hun lijden te verlossen die het toch niet overleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- van mij: dit is wel heel kort door de bocht: alsof "het ziekenhuis" dan zelf beslist dat die persoon maar dood moet???
er is veel te vinden over euthanasie op het net deze site is misschien handig om wat te weten te komen.
http://www.nvve.nl/nvve2/home.asp?pagnaam=homepage
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij langdurig ondraaglijk en uitzichtloos lijden, kan je je arts vragen een dodelijke injectie toe te dienen.
je arts haalt er vervolgens een tweede arts bij die zijn fiat moet geven.
euthanasie vindt niet alleen plaats in het ziekenhuis, maar kan ook thuis plaatsvinden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar net zo vaak gebeurt het niet met een injectie, maar met het zelf drinken van een vloeistof. Een arts wil soms niet actief meewerken (bv omdat hij gewetensbezwaren heeft voor het actief euthanasie plegen, dus een einde aan een leven maken). Die is er dan wel bij aanwezig om de patiënt te ondersteunen, maar de patiënt moet dan zelf iets opdrinken, zodat het niet de arts is die de lethale dosis toedient.
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt, dat wist ik niet.
heb het twee maal meegemaakt met injectie, maar een drankje wat je zelf neemt is in zulke gevallen een prima oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mendy, dat is waar maar de arts heeft er dan toch (ook al voelt het voor hem niet zo) actief aan meegedaan door die dodelijke vloeistof voor te schrijven, hij heeft het alleen niet toegediend.
Je hebt passieve Euthanasie en actieve euthanasie. Onder actieve euthanasie wordt een dodelijk middel gebruikt om het leven bewust te beeindigen en bij passieve euthanasie wordt verdere behandeling gestopt om het leven te beeindigen.

Het kan tegenwoordig gebruikt worden bij ernstig zieke mensen die zoveel lijden dat er niet mee geleefd kan worden en met toestemming van die persoon mag een arts euthanasie toepassen.

Veel mensen kiezen voor euthanasie omdat ze bang zijn voor de pijn die ze hebben, dit kan lichamelijke pijn zijn of geestelijke pijn, bij het laatste is euthanasie nog niet legaal maar het is volgens mij nog wel een agendaput bij het ministerie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Met toestemming van die persoon" moet zijn: Op uitdrukkelijk verzoek van die persoon. Een arts mag zelf nooit euthanasie voorstellen, daar moet de patiënt zelf om vragen! En dan pas nadat een 2e arts, die de patiënt niet kent, ook heeft vastgesteld dat het lijden (en verder leven) ondraaglijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo staat het beter idd maar zo bedoelde ik het uiteraard ook. zal wat wezen als de arts dat voor je bepaald maar ik ga ervanuit dat iedereen dat wel snapt. Dank je....
Het is raadzaam om op internet te zoeken naar informatie daarover. Je hebt namelijk zoals hieronder al uitgelegd passieve en actieve euthenasie. Passieve euthenasie werd al gebruikt door de grieken en romijnen. Even uit mijn hoofd (niet klakkeloos overnemen dus). Zij stopten met eten en drinken als zij wisten dat ze op sterven lagen. Door het tekort aan voedingsstoffen blijk je in een soort van ecstase te komen, waarna je langzaam in diepe slaap zakt en dan in een coma, waarna je overlijdt. Deze methode wordt ook vaak toegepast in verzorgingshuizen bij mensen die op het sterfbed liggen. Zij krijgen nog eten en drinken naar behoefte, maar alleen als ze er zelf om vragen. Dit is veelste weinig voor een normaal mens om van te leven, maar op die manier doe je precies wat het lichaam van de stervende aangeeft zonder dat je het 'lijden' (onnodig) verlengt. Dit is/ kan zijn een onderdeel van terminale zorg.

Mensen plegen euthenasie om meerdere redenen.
Omdat ze er zelf omgevraagd hebben, wegens een ernstig lijden en de (huis)arts het ernstig lijden van de patient ook aannemelijk kan maken. Dit is actieve euthenasie.

Door de stekker eruit te strekken bij een coma-patient, zodat wat hem kunstmatig in leven hielt ermee stopt en de patient dus overlijdt. (of dit echt onder euthenasie valt en welke vorm van de twee zou je even moeten nakijken)

Of dus door de patient geen of heel weinig eten en drinken te geven en dit af te bouwen.

Als je een geoie slag wilt slaan met je werkstuk, zou je heel goed een afspraak kunnen maken bij het plaatselijke verzorgingstehuis. Daar is altijd wel iemand die jullie met wat vragen kan bijstaan en hebben jullie gelijk een leuk intervieuw erin staan. Mijn ervaring is dat leraren dit erg op prijs stellen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen met eten en drinken deden bv indianen ook. Als ze het mooi geweest vonden, en heel oud waren, dan liepen ze het bos in, legden zich ergens onder een boom neer en wachtten tot ze vertrokken naar de eeuwige jachtvelden. Hier is ook een naam voor: versterven. Sommige oude mensen hier doen dat ook wel, ze weigeren dan om te eten en te drinken.
Euthanasie betekent letterlijk 'zachte dood'.
Soms zijn mensen zo ziek en hebben zo veel pijn, dat ze het eigenlijk niet langer kunnen verdragen nog lang te moeten wachten op de dood. Dan hebben we in Nederland gelukkig tegenwoordig de mogelijkheid om te kiezen voor euthanasie ; het recht dus om zacht en pijnloos te mogen sterven.

Daar zijn wel allerlei regels en wetten aan verbonden, want het is natuurlijk wel de bedoeling dat het zorgvuldig gebeurt. Zo moet degene die graag wil sterven als het lijden ondraaglijk is, dat zelf tijdig, als hij nog goed bij is, aangeven / verklaren, en je moet een huisarts vinden die er aan mee wil werken (want voor sommige mensen is het nu eenmaal een principekwestie dat je mensen niet uit hun lijden mag verlossen. (Dieren wel trouwens). In de regel zijn dat grappig genoeg dezelfde mensen die denken dat het na de dood allemaal beter en leuker wordt. Daar mag je dus blijkbaar nog wel even voor kreperen).

Je kunt zowel passieve euthanasie toepassen (door iemand niet meer te behandelen / beademen / voeden) tot hij sterft, als actieve euthanasie, waarbij je middelen moet toedienen (meestal een overdosis pijnstillers) om het sterven te versnellen.

En waarom iemand dat doet ? Ja, omdat je niet nog dagen, weken, misschien wel maandenlang met hevige pijn moet meemaken hoe je helemaal aftakelt, uitteert, wegvreet, steeds meer vermogens en decorum verliest, steeds minder kan, om uiteindelijk als een volkomen uitgeput wrak te moeten sterven, maar nog in redelijk goeden doen (maar zonder enige uitzicht op verbetering, alleen verslechtering) afscheid te kunnen nemen van het leven en je dierbaren.

Op onderstaande site vind je nog veel meer en uitgebreidere info, en kun je eventueel ook informatiemateriaal aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk de nederlandse film Simon!!! Aanrader.