Kan het gebruik van medicijnen je geheugen op de lange termijn aantasten?

En als dat zo blijkt te zijn hoe voorkom je dat dan terwijl je die medicijnen toch moet slikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik heb hierover interessant informatie gevonden en zal de links bijvoegen waarna je voor jezelf kunt oordelen.

"Eigenlijk is geheugenverlies een van de meest voorkomende bijwerkingen van een groot aantal geneesmiddelen."

Wat veroorzaakt geheugenverlies?
Tranquillizers – bètablokkers - steroïden zoals prednisolon - anti-epileptica zoals Zonegran - middelen tegen Parkinson zoals levodopa - antidepressiva zoals Prozac - tandvullingen met amalgaam – pesticiden – fluoride – geneesmiddeleninteracties - stress.

"Kalmeringsmiddelen hebben nogal wat bijwerkingen. Ze beïnvloeden allemaal het reactievermogen, geven problemen met concentratie en coördinatie. Jaarlijks breken honderden mensen hun heup of andere botten en gebeuren dodelijke ongelukken in het verkeer als gevolg van deze medicijnen. Een ander probleem is de gewenning: Je hebt steeds meer van het middel nodig om hetzelfde effect te krijgen. Bij dagelijks gebruik kan het medicijn zich in je lichaam ophopen en leiden tot vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid of een depressief gevoel. Langdurig gebruik kan het geheugen en het denkvermogen aantasten."

Voorkom geheugenverlies, verbeter het geheugen en
neem de juiste supplementen.

http://www.geboeiddoorhetleven.nl/medicijnverslaving.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt natuurlijk helemaal aan de medicijnen die je gebruikt.

De meeste medicijnen hebben geen enkele invloed op je geheugen.

Sommige hebben een slechte invloed op je geheugen.

Sommige hebben een positieve invloed op je geheugen.

Sommige medicijnen beïnvloeden het geheugen indirect. Ze zorgen ervoor dat een klacht verdwijnt, of vermindert, en daardoor kunnen ze indirect het geheugen verbeteren. Al was het alleen maar doordat je niet continu bezig bent met bijvoorbeeld pijn, of psychische problemen - doordat je weer "vrij en onbevangen" kunt doorgaan met je normale leven, wordt je geheugen vanzelf weer beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou deze vraag voorleggen aan de arts die je de medicijnen voorschrijft of de apotheker die de medicijnen afgeeft. Wellicht heeft het nl. ook te maken met de combinatie met andere medicatie?

Als het zo zou zijn, zou het dan niet in de bijsluiter moeten staan?

Mocht je het zelf als een bijwerking ervaren en het staat niet in de bijsluiter: je kunt dit altijd melden bij de apotheek of een speciaal meldpunt (de naam is me ontschoten, maar ik heb laatst een affiche in de apotheek zien hangen...).